Täsmähyökkäys Hämeen Sanomien keskustelupalstalle

Istun työhuoneessani noin satavuotiaan talon vintillä, ja pohdin maailman pienuutta.

Paikka on Floridan Key West. Talon olen vuokrannut eläkeikää lähentelevältä ravintolanpitäjältä, aikomuksenani viimeistellä päättötyöni.

Ympäristöstäni ei voi päätellä, että paikka on toiminut katalan, Hämeen Sanomien keskustelupalstaa vastaan suunnatun roskapostihyökkäyksen kotipesänä.

Minulle on tänään kerrottu, että tietoturvayhtiöt (joiden päämaja lienee heti siinä markkinoiden vieressä) ylläpitävät sulkulistaa tunnetuista roskapostia syytävistä IP-osoitteista, ja että käytössäni oleva osoite on listalla lähtemättömästi. Ihan ei selvinnyt johtuuko lähtemättömyys HäSa:n halun vai kyvyn puutteesta, sillä IP:n sulkulistalle lisäämisessä ei HäSa:lla ole käsittääkseni ollut suurempia vaikeuksia.

Oli niin tai näin, tie palstalle kommentoimiseksi on Floridan visiittini ajaksi pysyvästi pystyssä. Juu, tajuan, joidenkin mielestä sulkulista näyttää toimivan vallan mainiosti, onhan sen tehtävä estää roskaposti 😀

Tiedän toki senkin, että minulla nyt oleva IP-osoite on tietysti voinut olla ennen minua viereisen pensionaatin suojissa lurkkineen palstaterroristin käytössä. Kovin kaukana näiltä nurkilta ei emärosvo ole kuitenkaan voinut operoida. Tai vuokraisäntäni on vanhan koulun miehenä antanut troijalaisten vallata oman koneensa. Kone on sitten omia aikojaan ja isännän tietämättä roskannut tiedon valtatiet.

Merkillistä on lähinnä se, miten täsmällisesti hyökkäys on kohdistunut Suomeen? Näet, IP-osoitettani ei löydy yhdeltäkään julkisesti tarkastettavissa olevalta sulkulistalta, ja uskokaa, niitä on paljon. Jos täältä olisi lähtenyt spämmiä tukkuna, luulisi IP-osoitteeni löytyvän edes yhdeltä sulkulistalta jostain… vai?

Vaihtoehtoinen selityskin on. HäSa:n palveluntarjoajalle halvinta on blokata ulkomaiset IP:t tukkuna. Siinä menee sitten Nigeriat, Liberiat ja Tsongat samaan syssyyn, ei tarvitse näperrellä.

Hyvää vaalikevättä kaikille!

26 kommenttia artikkeliin “Täsmähyökkäys Hämeen Sanomien keskustelupalstalle”
  1. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Hyvä Kari, H.V.

    Kun kerran olet aivan aivan lähimaastossa ja oikealla saarella, käynet tervehtimässä myös Hemingwayn kissoja.

    Nauti auringosta ja hoida terveyttäsikin. Suomessa nostettiin tänään virallista D-vitamiinisuositusta, kun aurinko on niin matalalla ja kun emme juo D-vitamiinilla nyt tuplasti rikastettua maitoa riittävästi.

    Tuotteliaita päiviä ahkeroinnin merkeissä toivottaen
    Seppo R.

  2. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Terve Seppo!

    Kiitos, kyllä mm. D-vitamiinia tulee sitäkin nautittua.

    Terveyden ja kunnon hoitamisesta sen verran, että paikallisella Bay View’n kunnallisella tenniskentällä käydään päivittäin ottamassa pari erää.

    Ilmaisella, loistokuntoisella kentällä on hieno systeemi. Väkeä on kuin pipoa heti auringon noususta, mutta portilla on lista johon nimet. Aina kun yhdellä kentällä on erä pelattu, listalta seuraavat neljä neluriin. Erän jälkeen jos haluaa jatkaa, niin nimet vaan listan perään. Homma pyörii, kenttien käyttöaste on huikea, ja koko ajan tutustuu uusiin ihmisiin. Systeemin pyöriessä viidellä kentällä ei kukaan joudu kauaa odottamaan vuoroaan.

    En uskalla arvata paikallisen tenniskansan keski-ikää, mutta me viiskymppiset laskimme sitä merkittävästi. Minimalistisesti liikkuen, kirurgisen tarkasti lyöden nämä mammat ja papat tekopolvet lonksuen juoksuttavat meitä nuorempiaan mielin määrin. Kunto nousee, ja luonne kasvaa…

    Sunny Greetings from Windsor Lane!

  3. avatar iisakki sanoo:

    Hei Kari,

    ja terveiset täältä loskaisesta Suomesta sinne Wisteria Lanelle 🙂

    Olisi hienoa, jos pystyisit noin positiivisessa ympäristössä pikkaisen vähentämään foliokerroksia lippiksen alta. En tiedä, keneen olet ollut yhteydessä ip-bännisi osalta, mutta kyseessä ei ole HPK- jäähalli- tai Innopark-mafian täsmäsalaliitto sinun blokkaamiseksi Hämeen Sanomien keskusteluista.

    Koin nimittäin itse aivan saman kaamean kohtalon puolitoista vuotta sitten Thaimaan lomalla. Ja varmaan myös moni muu maa on blokattu sen jälkeen, kun palsta täyttyi pario vuotta sitten spämmirobottien syytämistä viagra-mainoksista.

    Tuskinpa osasivat HäSan monimediatoimituksessa tai palveluntarjoajan konehuoneessa arvata, että meille joillekin tulee kestämättömiä vieroitusoireita, jos ei lomanaikana pääsekään väläyttelemään teräksisiä mielipiteitään palstalle…

  4. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Terve Iisakki,

    kiitos terveisistä. Jos ottaa vi….lun pois, mitä jäi?

    Huomasit varmaan kirjoittaessasi kommenttiasi sen pikku vempeleen, johon jouduit pakosta ynnäämään kaksi lukua. Tuolla ominaisuudella estetään spämmirobottien hyökkäykset ilman IP-sulkulistoja. Mutta varmaan HäSa:lla on jokin hyvä syy miksi se käyttää ominaisuutta täällä blogissa, mutta ei keskustelupalstalla.

    Huomasit varmaan myös, jos jaksoit lukea blogini loppuun, että en pidä HäSa:n sulkua henkilökohtaisena salaliittona. En mitenkään liittänyt asiaa persoonaani, vaan käytössäni olevaan IP-osoitteeseen.

    Kritiikkini kohdistui tekniikkaan ja asenteeseen. Jos jokin IP-osoitealue syytää roskaa verkkoon, se löytyy takuuvarmasti kaikilta keskeisiltä sulkulistoilta, jotka päivittyvät myös ristiin. Käyttämääni IP:tä ei löydy miltään sulkulistalta, jolloin kysymys kuuluu, onko se millään sulkulistalla koskaan ollutkaan. No ei, vaan kyse on siitä, että HäSa sulkee tukkuna kokonaisia maita ulos ilman todellista tarvetta, koska tekniikka tarjoaisi vaihtoehtojakin.

    Tarvittaessa HäSa saa hetkessä IP:n lisättyä sulkulistaan, mutta pääsyn avaamiseen ei riitä mielenkiintoa tai resursseja. Kyse ei ole siitä, että pääsenkö juuri minä kommentoimaan keskustelupalstalle, se nyt on ihan se ja sama. Kyse on yleisesti asenteesta. Jos Suomessa käytettäisiin yhtä paljon energiaa oikein toimivien toimintamahdollisuuksien turvaamiseen kuin väärintoimivien toimintamahdollisuuksien estämiseen, olisimme pitkällä.

    Sinulla on vielä pitkä matka aikuisten maailmaan, johon kuuluu mm. joka ikisen ihmisen arvostaminen ihmisenä. Ulosannissasi on sellaista vaivoin pidätettyä agressiota ja ristiriitaisia signaaleja, joka saa epäilemään minkään ilmaisemasi tunne- tai ajatustilan aitoutta. Toivon todella, että pääset eduskuntaan, ja käyttämään foliokerrosverbaliikkaasi niihin epäilemättä runsaslukuisiin kanssaedustajiisi, joihin asia-argumenttiesi pinnallisuus ei tehoa.

    Toivottelen jaksamista kampanjaasi.

  5. avatar iisakki sanoo:

    Totta, kyse on varmasti asenteesta. Toiset myös määrittelevät kohtuuden ihan eri tavalla kuin sinä, jolle ei riitä ilmeisesti mikään vastaus, jollei se tasan satu vastaamaan omaa käsitystäsi…

    HäSa ei itse ylläpidä näitä sulkulistoja, vaan ostaa palvelua tietoturvayhtiöltä, jonka listalla ip:si on joskus ollut. Ymmärrän kyllä täysin, ettei toimituksella ole resursseja lähteä metsästämään ja kustantamaan bannin poistoa tältä yhdeltä väliaikaisesti sinun käytössäsi olevalta osoitteelta.

    Toivon myös jaksamista kaikille 🙂

  6. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Kohtuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Kyse on nimenomaan asenteesta, eli tuleeko asiakas palvelluksi yhtä tehokkaasti silloin, kun kyse on asiakkaan edusta, kuin silloin, kun kyse on palveluntarjoajan edusta. Kuka palveluntarjoaja ei tätä sisäistä, kompastuu ennemmin tai myöhemmin. Pienyrittäjälle tämä selviää nopeasti, isommille yrityksille näemmä hitaammin.

    Loppukäyttäjää ei kiinnosta miten HäSa käyttää alihankkijoita. HäSa:lla on menettely, jolla sulkulistalle saadaan IP-osoite tarvittaessa nopeastikin. HäSa:lle ja alihankkijalle IP:n lisääminen sulkulistaan on kutakuinkin saman arvoinen toimenpide kuin sen sieltä poistaminenkin.

    Miten HäSa toimii silloin, jos kotimaassa jonkun IP on aiheettomasti sulkulistalla? Onko vastaus sama? Että siinähän lusit, ei kiinnosta? Ai niin, tähän logiikkaanhan kuuluu, että kenenkään IP ei ole aiheetta sulkulistalla, ei senkään jälkeen kun syy sulkulistalle joutumiseen on poistunut…

  7. avatar iisakki sanoo:

    Terve vielä,

    en tiedä vastausta kysymyksiisi, mutta oletan toki, että sinä et asiaa tähän jätä, vaan hankit ne… Päätoimittajalta, hallitukselta, JSN:ltä jne. Kyseessä on kuitenkin selkeä ja merkittävä loukkaus loppukäyttäjän oikeuksia kohtaan.

    Kerro sitten meillekin, kun asiaan on saatu selvyys!

  8. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Iisakki,

    ei, kyse ei ole oikeuksieni loukkaamisesta, ja tiedät sen hyvin. Hämeen Sanomilla on täysi oikeus valita palveluidensa taso.

    Blogikirjoitukseni tarkoituksena oli vain kertoa muillekin käyttäjille, millaisen palvelutason Hämeen Sanomat on valinnut.

    Kiitos sinun, nyt tiedämme myös mitä mieltä kansanedustajaehdokas Iisakki Kiemunki on, ja millaista kieltä hän käyttää silloin, kun joku yksilö läikyttää hänen kuppiaan.

    Asiaan on näiltä osin saatu riittävä selvyys.

  9. avatar iisakki sanoo:

    No, kerrassaan aivan törkeää ja etenkin kansanedustajaehdokkaalle täysin sopimatonta kieltä… Kuinka minusta tuntuu, etten minä ole se, jolta kuppi mielipiteenvaihdossamme helpommin läikkyy? 🙂

  10. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Hehheh,

    minun kupissani ei ole vielä pinta värähtänyt, ellei sitten naurultani kaadu kokonaan näppikselle. Käyttämäsi läppä (hymiö – loukkaus – projektio – taas hymiö jne) on ihan tuttua ja ennustettavaa kamaa, tosin aikaisemmin olen tavannut sitä vain 14-17 vuotiaiden ongelmanuorten parissa.

    Olisikin vaihteeksi virkistävää, jos antautuisit keskusteluun. Siihenkin olen nähnyt sinun pystyvän.

  11. avatar iisakki sanoo:

    Siis keskusteluun mistä aiheesta?

    Kyllä minä mielelläni keskustelen, jopa kärjekkäästi ja (omaa) huumoria väliin suoltaen. Yleensä se tosiaan päätyy siihen, että vastapuoli syyttää lapselliseksi, tai ihmettelee tukkani pituutta ja sen yhteyttä lapsellisuuteen tms. Että kuinka se tällainen tyyppi voikaan sanoa tuolla tavalla tuossa asemassa, voi kauhia.

    Mutta on pakko myöntää, ettei minulla ole aikaa eikä tahtoa jatkaa sellaista hedelmätöntä jänkkäystä, mitä pari kuukautta tuossa taannoin tahkosimme. Maanisuudessa en pärjää sinulle, se on myönnettävä. Ja tähän loppuun, kaiken uhallakin 🙂

  12. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Niin,

    tässä nimenomaisessa ketjussa minä puhuin HäSa:n asiakaspalvelusta sekä IP-osoiteavaruuksien varsin tukkumittaisesta blokkaamisesta, vaikka vaihtoehtoinen tekniikka on HäSa:lla itselläänkin käytössä.

    En tunnistanut keskustelunavaukseksi pyyntöäsi kuoria foliota lippiksen alta, enkä se ollut minä joka otti HPK:n (josta en ole koskaan puhunut), jäähallin tai Innoparkin esille.

    Hiustesi mitasta en ole siitäkään maininnut, vaikka olisikin miehen työ jos tarjoaisit sen Albertin kellarissa hyväntekeväisyyteen 😀

  13. avatar iisakki sanoo:

    Selvä,

    keskustellaan sitten ip-avaruuksista. Sanot, että HäSalla on vaihtoehtoinen tekniikka, jolla sinun ip-bannisi voidaan purkaa. No ei ole, ja eiköhän tämä ole sinulle myös juurta jaksain selitetty.

    Lehti ostaa sulkupalvelua tietoturvayhtiöltä, joka niitä listoja ylläpitää. Sinun tällä hetkellä käyttämäsi ip-osoite on joskus tällaiselle listalle jostain syystä joutunut. Lehti joutuisi näkemään jokseenkin paljon vaivaa ja varmaan maksamaan x summan euroja, jotta tämä yksi osoite listalta seulottaisiin pois. Lisäksi noilla ip-osoitteilla on käsittääkseni tapana vaihtua säännöllisen epäsäännöllisesti, niin niitä varmaan blokataan ulkomailta enemmänkin kimpuissa.

    Jos et ymmärrä, ettei lehdellä ole kiivasta intressiä lähteä tekemään asian merkityksellisyyteen (sinun lomasi, ilmaispalvelun satunnainen käyttö, johon kyllä löytyy kiertoteitä, joita ilmeisesti sinullekin on tarjottu, mutta ei ole kelvannut) nähden täysin kohtuutonta työmäärää, niin se on sitten niin. Sopii kyllä kuvaan varsin hyvin.

    Sinä takuulla jaksaisit saivarrella tästäkin asiasta maailman tappiin asti, mutta eiköhän tämä ole tässä. Varsinkin, kun en ole lehden palkkatöissä ainakaan vähään aikaan 🙂

  14. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Huomenta,

    jokainen joka on kommentoinut Hämeen Sanomien blogikirjoituksia, tietää mikä on vaihtoehtoinen, Hämeen Sanomilla parhaillaankin käytössä oleva tekniikka estää roskapostitus. Puhe ettei vaihtoehtoa ole, on roskaa, kun se on kerran kaikkien nähtävissä. Kyse ei ollut siitä, että vaihtoehto olisi pitänyt toteuttaa juuri nyt ja tässä vain minua varten.

    Olet Iisakki oikeassa siinä, että meidän välinen keskustelu ei ole onnistunut, eikä tule ilmeisesti onnistumaankaan. Poliitikon tapaan muutat keskustelukumppaniesi sanomisten merkityksen koko ajan toiseksi. Keskustelu kanssasi on kuin shakkipeliä, jossa sinun vuorosi jälkeen pitäisi kaikki aina omat nappulat ensin palauttaa oikeille paikoilleen, jotta voisi jatkaa.

    Ei tässä ole kyse siitä, että Ilkkala nillittää ja saivartelee kun ei pääse ”lomallaan ilmaispalvelun satunnaiskäyttäjänä” kommentoimaan keskustelupalstalle. Se kysymys ratkaistiin jo ennen blogikirjoitustani monimediatoimituksen kanssa käydyssä lyhyessä sähköpostivaihdossa.

    Tuossa asiakaspalvelutilanteessa tapahtui edustava joukko klassisia perusvirheitä:
    – asia ei riipu meistä, emme voi mitään (emmekä haluakaan voida)
    – olette ainoa joka valittaa (no joo, yksi toinen Nigeriasta valitti), ja yhden tapauksen takia emme tee poikkeuksia (huom. jokainen valittaja on yleensä yksin oman asiansa kanssa, joten näin voi vastata jokaiselle erikseen… entä ne jotka eivät valita, vaan tyytyvät osaansa)
    – asiakkaan kuvattua tilanteensa ja olosuhteensa, tarjotaan asiakkaan toteutettavaksi ratkaisua, joka nimenomaan asiakkaan tilanteen ja olosuhteiden vuoksi on mahdoton toteuttaa

    Klassisia virheitä: ei voi mitään, asiakkaan nolaus, mahdottoman ratkaisun tietoinen arjoaminen.

    Keskeisin asiakaspalveluvirhe oli kuitenkin se, että vastaus ei ollut kaikilta osiltaan tosi. Hankalimpia nämä tilanteet ovat silloin, kun vika ei ole kontaktihenkilössä, vaan tämä toteuttaa talon politiikkaa hänelle annetuilla tiedoilla.

    Ja typerin asiakaspalvelumunaus jonka yritys voi tehdä, on kuvitella etteikö asiakas voisi tulla aivan yhtä tyytymättömäksi ”ilmaispalvelun” johdosta, kuin maksullisenkin. Onko järkeä suututtaa asiakas sellaisen huonon palvelun vuoksi, josta ei saa edes rahaa?

    Asiakaspalvelu on varmaan eräs maailman tutkituimmista liiketoiminnan osa-alueista. Silti keskeinen ongelma asiakaspalvelussa on se, että asiakasrajapintaan usein ihan ajattelemattomuutta asetetaan henkilöitä, joille ei ole annettu alkeellisimpiakaan työkaluja ja tietoja tehtävän hoitamiseksi.

    Hämeen Sanomilla on onneksi asiakasrajapinnassaan Iisakki Kiemunki, joka tulee ja lopettaa kituvan asiakkaan niskalaukauksella.

  15. avatar Milla sanoo:

    Kiitos poijjaat!

    Vaihteeksi virkistävää verbaliikkaa, yksi nolla Ilkkalalle, tässä vaiheessa 🙂 🙂 🙂

  16. avatar Janne sanoo:

    Toivotan Iisakille jaksamista, sulla se on todellinen no-win tilanne. Sä et vaan voi toimia oikein, teitpä sitten mitä tahansa. Kuitenkin jaksat täällä vastailla ja kertoa asioista, vieläpä niin että niihin perehtymätönkin sen voi ymmärtää. Arvostan.

    Mutta mitä tulee tuohon IP asiaan, niin sehän ei ole aivan niin yksinkertaista kun Kari tuossa kertoo. Tarkastihan en tämän lomakohteesi teknistä toteutustapaa tiedä, mutta voi hyvin olla niin, että se sinun hotellisi ja 200 muuta hotellia – kenties koko kaupunki – on vain parin IP-osoitteen takana. Jokaisella käyttäjällä on tietenkin oma yksilöllinen IP kyseisessä verkossa, mutta ulospäin maailma näkee tuon verkon vain yhtenä tai muutamana IP-osoitteena.

    Tarkoittaa sitä, että nyt pitäisi sallia nuo ulospäin näkyvät osoitteet ja siinä samalla vapautuu foorumi myös niille käyttäjille joiden toimien johdosta IP:t on alunperinkin suljettu. Satunnaiset Floridan lomailijat olisivat tyytyväisiä, mutta jos toimenpiteen hinta on se, että foorumi tulvii viagra-mainoksia, on ratkaisu näiden vaihtoehtojen välillä mielestäni varsin helppo tehdä.
    Yksittäisen käyttäjän IP:tä on mahdoton sallia, osoitteet on työasemalla ”lainassa” ja se voi muuttua joka käynnistyksellä toiseksi. Harvalla meistä on kiinteätä IP-osoitetta, varsinkaan sellaista joka toimii kaikkialta maailmassa.

    Toki ratkaisu voisi olla tuollainen laskutehtävävarmenne ennen viestin lähetystä, mutta kun pelkkä rekisteröityminen foorumille aiheutti melkoista parranpärinää, niin eipä tuokaan sitä parhainta palvelua taitaisi olla. Kaikki lisäykset tekevät palvelun vaikeammaksi käyttää.
    Toisekseen, kun katsoo minkälaista suomen kieltä foorumilla näkee, en ole aivan varma selviäisikö osa nimimerkeistä noista laskutehtävistä (tähän tarpeellinen määrä hymiöitä perään).

    Tällaista pohdintaa satunnaiselta bloginlukijalta.

  17. avatar iisakki sanoo:

    Kiitos Jannelle rautalangasta vääntämisestä. Toki varmasti HäSalla olisi keinot estää Karin kohdalle osuneen tragedioiden uusiutuminen, mutta reaalimaailmassa ajatuskulku menee luultavasti jotenkin näin: Keskustelufoorumilla lehteä haukkuu muutama kymmen asiakas, jotka käyvät satunnaisesti ulkomailla. Osassa näitä kohteita osoitteet saattavat olla palstalle tietoturvaa tarjoavan yhtiön sulkulistalla. Maksaako vaivan ja rahan rakentaa palstalle vaikkapa samantyyppinen suodin kuin täällä blogipalvelussa, joka on toisen yhtiön tuote kuin keskustelupalsta?

    Ehkä yrittäjänä kannattaisi kysyä itseltään, miten pitkälle olisi valmis menemään yhden tai kahden reklamaation vuoksi, jos kyse on tämän nyt käsillä olevan keissin merkityksellä varustetusta asiasta? Urhoollisena pienyrittäjänä Kari olisi varmasti valmis vaikka heittäytymään sen minun ampumani niskalaukauksen tielle asiakkaan tyytyväisyyden tähden, mutta tällainen HäSan tyyppinen iso paha konserni valitettavasti laskee niitä eurojakin. Yksi ihminen saa tilata aika monta vuotta lehteä, että näiden nettifirmojen taksoilla investointi on tienattu takaisin. Toki tällaista ei pitäisi ääneen asiakaspalvelijan missään sanoa, mutta minä olenkin toimittaja, jotka ovat pahamaineisia siitä, etteivät osaa yhtään ajatella näitä asiakasrajapintoja markkinointiosaston mielen mukaan.

    Eli takaisin peruskysymykseen: muuttaako koko järjestelmän rakennetta sen takia, että yksi palstan tähtikirjoittajista on hetken Floridassa? Varsinkin, kun hän tuskin on siellä enää silloin, kun muutokset parin kuukauden päästä olisivat valmiina? Eikä vastaavia tilanteita liene odotettavissa tulevaisuudessakaan hirmuisen paljon, jossa palstan ”asiakas” vierailee ulkomailla ja kokee kerta kaikkiaan pakottavaa tarvetta kommentoida keskusteluja…

    Se on tietysti minkä tahansa yrityksen kohdalla ikävää, ettei palveluksessa ole kunnollisia asiakaspalvelijoita. Vähän kuitenkin uskallan uumoilla, että olet myös sen tyyppinen asiakas, joka törmää vastaaviin tuntemuksiin siellä sun täällä…

    Toivon kuitenkin vilpittömästi, että täällä blogipalvelussa jaanaaminen on lievittänyt tuskaasi. Ihan kivaa viihdettähän tämä aina silloin tällöin on, mutta itse kyllä varmaan keskittyisin enemmän palmuihin ja tennikseen, yrittäen jättää tämän takaiskun taakseni. Sinua lienee kuitenkin turha neuvoa näissäkään asioissa 🙂

  18. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Terve Janne,

    miellyttävää lukea välillä oikea mielipide jota kirjoituksesi edustaa, minä taas arvostan sitä.

    Kuten kirjoitin, majailen yksityiseltä vuokraamassani omakotitalossa. Tutkittuani asiaa on selvinnyt, että liittymällä on palveluntarjoajan antama kiinteä IP-osoite, koska täällä internetin yli saadaan paljon muutakin palvelua. Kyseessä siis ei ole mistään poolista saatu osoite. Tätä toki HäSa tai sen palveluntarjoaja ei ole voinut tietää, vaikka olen kyllä IP:ni heille toimittanut.

    Kyse ei ole siitä, että en kilttinä miehenä vain voisi uskoa vuokraisäntäni IP:tä käytetyn roskapostitukseen. Ei sitä ole, sillä muutenhan osoite löytyisi joltakin sadoista keskenään päivittyviltä mustilta listoilta. Ei löydy.

    Käyttämäni IP ei ole Hämeen Sanomien palveluntarjoajan sulkulistalla siksi, että siltä olisi joskus lähetetty roskapostia. IP:ni ei itse asiassa ole ko. listalla ensinkään. Nämä listat käytännön toteutuksena pelaavat siten, että siellä toki voi olla yksittäisiä IP-osoitteita, mutta pääosin siellä on ns. maskeja. Maskiin taas voi aina tehdä poikkeussäännön. HäSa:nkin käyttämän palveluntarjoajan, jos on rahansa väärti, pitäisi saada kansainvälisestä yhteistyöverkosta jatkuvasti päivittyvä lista todellisista roskaa syytävistä IP-osoitteistoista. Koska lista on kansainvälinen, se ei todellakaan sisällä kokonaisia maita tai muita suuralueita koskevia blokkauksia – ne täytyy ylläpitää käyttäjä- tai sovelluskohtaisesti.

    Keskustelupalstaan sovelletaan ilmeisesti listaa, jossa aktiivisen sulkulistan lisäksi kokonaisia maita on suljettu pois. Jos HäSa käyttäisi tätä samaa listaa esim. sähköpostipalvelussa, HäSa ei saisi USA:sta ensimmäistäkään sähköpostia. No mistä minä tiedän, ehkä ei saakaan – uutiset näyttävät olevan edellispäivän valtakunnan ja maakuntien ykköslehdistä.

    Se, että pystyn täältä Key Westistä sujuvasti käyttämään HäSa:n blogia, mutta en keskustelupalstaa, osoittaa blogin järjestelmän toimivuuden, vai oletteko nähneet blogissa viagra-mainoksia?

    Mitä taas tulee suomen kieleen, niin vaikka esim. Suomi24 -palstalla kieliasu jättää välillä hiomisen varaa, kyllä siellä porukalta ynnääminen onnistuu.

    Mutta kuten olen antanut itseni ymmärtää, keskustelupalstalla ei ole Hämeen Sanomille sellaista merkitystä, että tehtäisiin muuta kuin on pakko.

    Kiitos Janne asiallisesta kirjoituksestasi.

  19. avatar Janne sanoo:

    Terve vielä.

    Pikkuisen vielä haluaisin jatkaa tätä IP-asiaa. Sinulla on kiinteä osoite siinä verkossa, jossa koneesi on. Tästä huolimatta koneesi voi silti näkyä ulkomaailmaan sen verkon ulkoisella IP:llä, jonka alla voi olla todella tuhansia työasemia ja lukuisia muita verkkoja.
    Esimerkistä käyköön oma työkoneeni, jolla on myös kiinteä IP, mutta ulkomaailmaan koko minun työpaikan satojen koneiden liikenne näyttäisi tulevan yhdestä IP-osoitteesta, eli työpaikkani verkon ulkoisesta osoitteesta.
    Näin siis uskoisin asian olevan sielläkin, mutta varmahan en asiasta voi tietenkään olla.

    Toinen esimerkki lähes vastaavasta systeemistä olkoon puhelinverkko, muun maailman pääpuhelinkeskuksille Suomi on vain +358, eli maakoodi. Suomen sisällä taas on kuten hyvin tiedämme suuntanumerot. Tällainen lähes vastaava homma on siis IP-osoitteiden kanssa.

    Tämä näin ainoastaan lisäselvennyksenä lähinnä itseni rauhoittamiseksi, ”Tulenhan varmasti oikein ymmärretyksi” -pohjalta.

    Kiitos ajastanne.

  20. avatar Erkki sanoo:

    Oikein mielenkiintoinen keskustelu, pisteet Iisakki Kiemungille ja Jannelle asiantuntevista vastauksista. Asia on Hämeen Sanomien kannalta todella selvä, kuten tässä on selvinnyt.

    En oikein ymmärrä, miksi Iikkala haluaa olla huonosti palvelevan, huonon ja valehtelevan lehden kanssa tekemisissä. Kun on noin huono, eikö olisi paras nauttia auringosta ja jättää roska arvoonsa!!!!

    Kirjoituksista päätellet Iikkala on lahkosaarnaaja, niiltä tulee loputtomasti juttua yhdestä ja samasta asiasta eikä ne koskaan myönnä olevansa väärässä. Iikkalalla ei ole nettimaailmasta perustietoja.

  21. avatar FaktaaM sanoo:

    Ikkalan kanssa ei pärjää Iisakin argumenteilla, se on todistettu keskustelupalstalla. Iisakki on demari, mutta toiminta ja sympatia viittaavat lähinnä kokoomuksen suuntaan. Olihan Iisakki äänestämässä ja puhumassa sen, puolesta, että kaupunki osti golfyhtiöltä joutomaata lähes miljoonalla, vaikka paljon halvempiakin vaihtoehtoja olisi ollut käytettävissä. Mikään pakko ei olisi ollut ostaa lainkaan, koska vain kaupungilla on kaavoitusmonopoli.

  22. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Moi Janne,

    puhuessani liittymällä olevan kiinteän IP-osoitteen, puhun nimenomaan siitä IP-osoitteesta, jolla koneeni näkyy ulkomaailmalle, eli tässä tapauksessa reitittimen kiinteästä ulkoisesta osoitteesta. Sisäverkossa meidän läppärimme saavat sitten sen iänikuisen 192.168.1.n -osoitteen.

    Kirjoitat Janne täyttä asiaa. Pyörittelemme kuitenkin kotosuomessa mm. omaa palvelinkeskusta, ja vaikka en olekaan meidän Geek, olen auttavasti langalla 😀

    Jos HäSa:n palveluntarjoaja myy HäSa:lle kuranttia sulkulistapalvelua, niin tämä IP ei ole sillä listalla. Maakohtaisessa sulussa kyse on valitusta politiikasta, ei siinä sen kummempaa. Kuulostaa vain siltä, että asiakkaalle palvelusta vastaavalla yrityksellä ei itsellään ole hajuakaan, miten se tarvittaessakaan saisi IP:tä sulkulistaltaan pois. Nillittäjät ansaitsevatkin kohtalonsa.

    Tämä asiakaspalveluasenne taas on meille suomalaisille ihan oma akilleen kantapää, niin palvelu- kuin asiakaspuolellakin. Suomi on erottunut kansainvälisissä asiakaspalvelututkimuksissa maana, jossa ei valiteta, ja siksi Suomi on asiakaspalautteesta oikeasti kiinnostuneille yrityksille vaikea paikka. Suomalainen ei valita, hän vain lakkaa olemasta asiakas, ja yritykselle ei koskaan selviä mistä hää ot nokkiisa.

    Ehkä meidät suomalaiset on myös kasvatettu siihen, että valittaminen ei kannata. Palautejärjestelmien (ml. kontaktihenkilöiden) keskeinen tehtävä on vuosikaudet tuntunut olevan valittavan asiakkaan täydellinen nujertaminen, ja tämä kulttuuri muuttuu hitaasti. Muutosta toteuttavat yritykset sitten kyllä erottuvatkin joukosta. Hyviä esimerkkejä ääripäistä ovat Pohjantähti (erinomainen kulttuuri) ja Itella (ei kulttuuria, kaikki riippuu yksilöistä).

    Terveisin Lahkosaarnaaja Kari

  23. avatar Erkki sanoo:

    Kyllä täällä on ihmisiä, jotka on kasvatettu valittamaan kaikesta, olemaan yksin oikeassa, kouluttaan tyhmempiä ja nujertamaan ja jatkaamaan kun olisi syytä lopettaa _ ja sanoja pitää riittää loputtomiin.

  24. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Terve Erkki,

    kiitos palautteestasi.

    Tätä blogia (toivottavasti) vapaaehtoisesti lukevien joukossa on aina itseäni viisaampia, kuin myös suppeammilla tiedoilla varustettuja. Jos joskus sanon jostakin asiasta, että sitä ei joku henkilö tai ryhmä ymmärrä, niin se ei tarkoita, että pitäisin heitä tyhminä. Kunnioitan ja arvostan jokaista ihmistä, ja siksi kartan esittämästä henkilöön kohdistuvaa arvostelua.

    Jokapäiväinen elämiseni perustuu jatkuvaan opiskeluun. Se taas johtuu halustani tietää ja ymmärtää – jos ymmärtäisin ja tietäisin kaiken, mitäs tässä sitten muuta kuin henkseleitä paukuttelisi. Väärässä olemisen tunnistaminen ja tunnustaminen on opiskeluni ja yrittämiseni ytimessä, kuten myös kriittinen ja analyyttinen ajattelu sekä se, että pidän perustelluista mielipiteistäni ja tiedoistani kiinni.

    Kyllä täällä blogissa ja keskustelupalstalla voisin esittää mielipiteeni jokaisesta asiasta. Kun pelkät mielipiteet eivät itseänikään kauheasti kiinnosta, pyrin kirjoittamaan vain sellaisista asioista, joista oikeasti tiedän jotakin, ja pystyn kantani perustelemaan. Siitä sitä sitten kertyy joskus sanoja – yksinkertaiset asia loppuivat Suomesta tuossa 90-luvun alussa.

    Lähdenkin siitä, että sanomisistani oikeasti kiinnostunut jaksaa lukea pidemmänkin tekstin. Jos ei jaksa eikä kiinnosta, lienee hän tullut blogiini valmiiksi lukitulla mielellä, enkä pysty enkä haluakaan hänen mielipiteisiinsä vaikuttaa.

    Hyvää illanjatkoa kaikille.

  25. avatar Erkki sanoo:

    Siinä onkin tuloksessa ihmettelemistä kun lukitun mielen blogia lukee lukitun mielen muut. Hienosti muotoiltu tuo idea ’arvostan kovasti myös väärässä olevia’, tosin asiallisesti niitä tarvitaan vain siksi, että yksin oikeassa oleva pääsee itseään juovuttavine saarnoineen oleman oikeassa mikä asian suhteen tahansa. Samaa mieltä olen myös siitäkin että henkilöön kohdistuvaa arvostelua pitää moraalisista syistä välttää, eikä varmaan kukaan halua vaikuttaa oikeassa olevan henkilön mielipiteisiin.
    Kuten myös ja kaikille.

  26. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Aamen.

    Oikeassa oleminen on erittäin yliarvostettua 😀

Jätä kommentti

css.php