ISOSUON PAKONOPEUS?

Pakonopeus?

Jos apulaiskaupunginjohtajamme Juha Isosuon vauhti vielä hiukan kasvaa, hän saavuttanee pakonopeuden ja sinkoutuu maata kiertävälle radalle (taustalla soi Telstar). Muitakin tulkintoja saa tehdä.

Yhdyskuntalautakunta on toukokuussa päättänyt aloittaa Kaurialan kaavarungon hankintaprosessin. Sen jälkeen asiasta ei ole tehty mitään luottamuselin- tai viranomaispäätöksiä.

Tästä huolimatta apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo arveli eilen 18.10. Hämeen Sanomien autokauppakeskusta koskevassa jutussa, että ”Pöyryn konsulttityönä tekemä kaavarunko on valmiina jo ennen vuodenvaihdetta.” Aikatauluun viitattiin muuallakin jutussa. Jutun alaotsikko alkoi: ”Kaurialan kaavarunko on jo tekeillä.

Tänään pyysin tilaajajohtaja Päivi Salorannalta Kaurialan kaavarungon suunnittelutyötä koskevat kilpailutusasiakirjat sekä luottamus- ja viranhaltijapäätökset, joilla Pöyry on valittu tehtävään.

Käärikääpäs päänne tilaajajohtajan vastauksen ympärille: mitään asiakirjoja ei ole olemassa, koska hankintaa ja kilpailutusta ei ole aloitettu! 

Pieni nelikenttäanalyysi paikallaan: voi tehdä oikeita asioita tai vääriä, asioita voi tehdä oikein tai väärin. Kaupungin virkajohdossa ainoa sallittu yhdistelmä on tehdä oikeita asioita oikein. Oli SCC kuinka he-le-va-tun houkutteleva diili hyvänsä, nyt ei taideta osua oikeaan neljännekseen…

Kaurialan kaavarunko 150-160 miljoonan euron investoinnin ehtona?

Amerikkalaisesta sopimuskulttuurista ja -juridiikasta voisi kirjoittaa kirjan, joka ei todellakaan olisi lapsille sopivaa luettavaa.

Voitte olla täysin rentoina siitä, että Kaurialan kaavarunko EI ole asia, jonka vastapuoli on omasta aloitteestaan ja halustaan paaluttanut 150-160 miljoonan euron investoinnin reunaehdoksi. Kyse on puhtaasti kaupungin virkajohdon ja Ritaluoman sisäsyntyisestä tarpeesta ajaa Kaurialan kaavaa kuin käärmettä pyssyyn.

Jokin Kaurialan kaava ei nyt todellakaan kiinnosta meille kuvatuilla motiiveilla liikkeellä olevaa vastapuolta.

42 kommenttia artikkeliin “ISOSUON PAKONOPEUS?”
  1. avatar Teppo Turja sanoo:

    Helppo uskoa, että näin on. Amerikkalaiselle investorille Kaurialaa ei ole maailmankaikkeudessa.

  2. avatar FaktaaM sanoo:

    Olen lyönyt Iisakin kanssa 5- putelia paremman luokan alkoholipitoista juomaa , ettei Ritaluoman hanke toteudu sellaisenaan kun se on viimeksi esitelty. En vaatinut heti alkuun luvattua 4000 työpaikka, enkä edes miljardin liikevaihtoa. Kumman puolesta itse ottaisit sivupetsin?

  3. avatar Matti sanoo:

    Muutama kysymys:

    Mihin perustuu arvio 3-4 miljoonasta vuosittaisesta kävijästä SCC:ssä?

    Lisääkö tämä liiketoimintaa vai siirtääkö se sitä vain paikasta toiseen?

    Mikä osuus kaupungilla on SCC:n omistuksesta?

    Tuleeko sinne muutakin kuin nyt esitettyjä autoalan liikkeitä, miten se silloin vaikuttaa Tiiriön kauppakeskuksen toimintaan?

    Toimitaanko Kaurialan kaavoituksessa sääntöjen/ lain mukaisesti ja onko päätöksenteko avointa?

    Onko kaupunki mukana muissa vastaavissa bisneksissä ja onko kaikkien yrittäjien kohtelu niissä tasapuolista?

    Mikä on kaupungin osuus SCC-alueen kunnallistekniikassa?

    Miksi amerikkalainen rahoittaja ei toteuta tätä uutta konseptiaan Amerikoihin vaan Hämeenlinnaan?

    Joko kalkkistabilointi on valmis, varmasti?

    Toivomus: Olisi mielenkiintoista kuulla ehdokkaiden näkemyksiä tärkeämmistä ja ajankohtaisemmista kunnallispoliittisista aiheista kuin autokaupasta, vaikka mielenkiintoisiä käänteitä tässä on nähty.

  4. avatar Teppo Turja sanoo:

    Huolta ei pidä ollenkaan kantaa siitä, miten hyvin tai huonosti SCC:n käy liiketoimissaan. Mitäs se meille tai kaupungille kuuluu. Myötätuntua toki voi jakaa, mutta kyllä SCC rahoittajineen kantaa huolen omista busineksistaan.

    Mutta se, mistä ME voimme ja meidän pitää kantaa huolta on, onko kaupunki tärväämässä verovarojamme, myymässä alihintaan omaisuuttamme tai vaikeuttamassa niiden yritysten toimintaa, jotka tällä hetkellä täällä työllistävät ihmisiä ja maksavat veroja.

  5. avatar Vara-Everstiluutnantti sanoo:

    Olin paikalla Suistoklubilla seuraamassa, kun valtuustojohtaja ja Ilkkala keskustelivat mm. Sunny Car Centeristä. Kun Ilkkala sen toteutumista aivan varovasti uskalsi epäillä, niin valtuustojohtaja sydänjuuriaan myöten loukkaantui ja vannotti sen olevan aivan ainutlaatuisen erinomainen kultakaivos kaupungin taloudelle, imagolle, matkailulle, maineelle ja oikeastaan ihan kaikelle mahdolliselle.

    No seuraavana päivänä oli sitten tiedotustilaisuus, jossa etukäteen mainostettiin kerrottavan autotalon uudet rakennus- ja investointisuunnitelmat. Vaan enpä päässyt yllättymään. Ihan samaa ”kohta on tulossa” jargonia se oli, kuin kaikki muutkin jutut tässä jo kohta kolmen vuoden ajan. Kirstulan pelto on tukevasti mutavellin peitossa ja ensi kesänä siellä kasvaa taas sitä horsmaa.

    Tässä vuosien mittaan on kohta ollut tulossa mainospylvästä, kalkkistabilointia, rautatieseisaketta, rakennussuunnittelua, rahoittajien ulostuloa, tontin ostamista ja oikeastaan ihan kaikkea, mitä pitäisikin kohta tulla, jotta hommat saataisiin ruvelle. Mutta ne ovat vain olleet kohta tulossa; siis aivan kuten Hurttalan Jussin erektiokin?

    Valtuustojohtaja on vakuuttanut jo monellakin palstalla, että kun Ritaluoma ja Kiesi saavat Hämeenlinnalta rahaa huipute…., siis tarkoitan investoitua autotalon, niin heistä tulee miljonäärejä. No aivan varmasti tuleekin. Kannattaa tehdä, kuten Josef Göbbels sanoi, että kun kertoo emävaleen, niin joku aina uskoo ja jotain tuottoakin voi tulla? Ja kuka tietää, vaikka joku muukin siinä mukana pyörinyt saisi itselleen vähintäänkin kohtuullisen tilin?

    Valtuustojohtaja perusteli myös autotalon varmaa toteutumista sillä, että eiväthän Ritaluoma , Kiesi ja kumppanit ole turhaa työtä tehneet ja rahoja tyhjään haaskanneet. Valitettavasti tässä valtuustojohtajan johtopäätöksessä on nk. toisen asteen kehäpäätelmä, ja sitä myöten paha ajatusvirhe. Nimittäin autotalon rakentamisen suhteen Kiesi ja Ritaluoma ovat ihan persaukisia pulliaisia tuulen pyyhkimien persuksiensa kanssa. Nimittäin siinä ihan tosiaan tarvitaan ulkopuolista rahoitusta. Amerikkalainen sijoittaja taas, (epäilen kyllä sellaisen olemassaoloa), ei ole varmaan mitään tyhjään peltoon vielä sijoittanut. Ja jos hän ei sijoita, niin ei hänellä siinä mitään riskiä ole. Muistetaan vielä, että sijoittihan se Adolf Hitlerkin hommiinsa aika lailla, ja saveen ne menivät hänenkin hankkeensa.

    Sunny Car Center-hankkeessa oli alussa mukana rakennusliikekin, jonka omistajalla oli myös pieni osuus yhtiön osakkeista. Tämä omistaja oli kyllä ihan varteenotettava tekijä, sillä hän on saanut muun muassa vuoden rakennusinsinöörin palkinnon. Vaan jostain kumman syystä hän ei ole enää mukana? Antti varmaan teki Ritaluoman vakuuttelujen lisäksi laskelmia ja kalkylointeja, ja huomasi ettei yksi plus yksi olekaan neljä? Viime aikoina Ritaluoma ja Kiesi ovat olleet sangen vaitonaisia, että kuka mahdollisesti autotalon rakentamisen tekisi. Siemensistä, Nesteestä ja utopistisesta kaasuturbiinilla toimivasta sähkölaitoksesta on kyllä meitä epäuskoisia muistutettu.

    Myös autotalon kustannusarvio on noussut jo yli sata prosenttia. Kun se vielä kahdeksan kerroksisena oli reilut 80 miljoonaa, niin nyt kahteen tasoon läsähtäneenä hinta onkin pompsahtanut likemmäksi kahta sataa miljoonaa. No mitä enemmän pyytää, niin sitä enemmän voi saada, kuten tuossa jo aiemmin tuli mainittua.

    Aika kuvaava oli muuten Kaurialan autokauppiaiden haastattelut tämän päivän Kaupunki Uutisissa. Ihan suoraan kukaan heistä ei asiaa humpuukiksi sanonut, mutta kyllä se sieltä rivien välistä oli selvästi luettavissa. Heidän kannattaa tässä vaiheessa olla vielä diplomaattisia. Mutta jos kukaan ei ole Kiesin Eskon suojelukseen edes suunnitellut lähtevänsä, niin valhetta se varmaan oli se keskiviikon tiedotustilaisuudessa vannottu Kirstulan autotalon edullisuuskin.

    En tiedä, että olenko liian vanhanaikainen ja taantumuksellinen, kun en usko ja luota näihin valtuustojohtajan supervisioihin, jotka kuulemma loisivat kaupunkiimme iankaikkisen runsauden sarven? Minua vain jotenkin kyrsii, kun Limperille annetaan ohjetta hänen toimialueensa rahojen säästämisestä ja samaan aikaan surutta lyödään miljoonia hankkeisiin, joissa selvästi perustana ovat pelkät valheet ja utopiat. Mutta vaaleissahan sitä toivottavasti vielä näihin Sunny Car Center juttuihinkin voi vaikuttaa. Kansalaisten kannattaakin torilla kysellä kandidaateilla mielipidettä toriparkin lisäksi myös tähän Ritaluoman ja Kiesin koplaukseen.

    • avatar FaktaaM sanoo:

      Et ole lainkaan vanhanaikainen, sillä Ritaluoman haaveilemassa hankkeessa on aivan liikaa tekijöitä, jotka voivat kaataa koko hankeen. On vain mitätön mahdollisuus, että se totetuu siinä mittakaavassa, kun sitä on viimeksi esitelty. Viimesimmät kaksi ehtoa saattavat jo olla sellaisia.

      Kun omaa rahaa ei ole tarpeeksi, niin rahoittajatkin ovat hakusessaan. Jatkuvasti muuttuvat suunnitelmat eivät luottamusta herätä. Heti alkuun luvattiin aivan mottipäisiä, joilla saatiin kaupungin päättäjien päät sekomaan. 4000 uutta työpaikkaa ja miljardin liikevaihto olivat täysin utopistisia lupauksia ja ne puheet otettiin aivan todesta.

      Autotalon koko pieneni jatkuvasti, mutta hinta-arviot sen sijaan kohosivat. Ritaluoma saattoi Usassa puhella yhtä pehmeitä kuin täälläkin ja uskotella mitä tahansa hienoilla havainnekuvillaan ja mainostaa, että Hämeenlinnan kaupunki on mukana hankkeessa kuten onkin. Sanoiko hän millä summalla kaupunki on mukana? Tuskinpa. Jos hanke olisi toteuttamisen kelpoinen ja uskottava, niin siihen olisi sijoittajia jonossa ja myös kotimaisia rahoittajia.

  6. Terve Kari,

    täytyy sanoa, että osaat kyllä hämmentämisen jalon taidon…

    Selvitelin asiaa. Päivi Saloranta on ollut sairaslomalla lähes kuukauden. On ilmeisesti palaamassa töihin maanantaina. Isosuo selvitti ennen viime viikon infoa tilaajapäällikkö Aimo Huhdanmäeltä, missä vaiheessa työ etenee. Sain heidän välisensä sähköpostikirjeenvaihdon. Isosuo ei puhunut reikiä päähänsä tiedotustilaisuudessa. Pöyry on käynnistänyt työn, ja se on siinä vaiheessa kuin apulaiskaupunginjohtaja kuvasi.

    Saavat sitten maanantaina virkamiehet setviä keskenään, miten on toimittu ja kuka on toiminut. Se on sivuseikka. Mutta kiitettävällä innolla Saloranta on töihin palaamassa, kun sinullekin sairaslomaltaan vastailee. Kysymys olisi kuitenkin tässä tapauksessa ollut kenties syytä ohjata niille, jotka asiaa ovat hoitaneet.

    • avatar FaktaaM sanoo:

      Hei Iisakki

      Oletko miettinyt mitkä voisivat olla seuraavat ehdot, jos liittymä ja Kaurilan kaavoitus ovat ok, kuten Ritaluoman kehittämä huippusalainen ”rahoittaja” rapakon takaa on vaatinut? Suuret ja kalliit autotalot ovat Suomessa mennyttä aikaa, aivan kuten Yhdysvalloissakin, jossa autot myydään lähes järjestään huutokaupoissa paikan päällä, tai internetissä.
      Saksassa ja Hollanissa on kymmeniä netissä toimivia huutokapppoja, jonne diilerit laittavat autojaan myyntiin. Ostajia on Venäjältä, Suomesta ja ympäri koko eurooppaa. Autoja ei makuuteta isoissa autotaloissa, joissa kulurakenne on liian suuri. Netti on nykyaikaa ja Suomessakin myydään nettihuutokaupassa autoja, mutta kauppa on vielä alussa, mutta nousemassa koko ajan.

  7. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro!
    Tuosta ”vaiheesta” pullahti datalleni iso proggis eräässä kaupungissa.
    Pomoni briiffas markkinointiassistentti Riitta Nyqvistiä
    ” – Muista sitten sanoa jos kyselevät missä mennään,
    kaupunginjohtajallekin jos utelee, että vaiheessa on!
    Ne rauhoittuvat siitä kummasti.
    Leppeätä lauantaita kaikille tasapuolisesti!
    Riitta

  8. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Ihan noin sivusta, huomasin jo toisen joka kehoitti kysymyksen esittämään suoraan asianosaiselle, siis virkamiehelle hänen työsähköpostiinsa. Silloinhan se ei koskaan tulisi meidän tavallisten poluntallaajien tietoon koko kysymyskään. Aikaisemmin samaa on painaottanut kovasti kaiken avoimuuden apostoli Sari Rautio. Haluastko sinäkin Iisakki jotta täällä saa keskustella ja kysyä vain ”sopivia kysymyksiä”.
    Misäs se avoimuus luuraa?

  9. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Iisakki,

    Hämmentämisestä puheenollen, epäilinkö tavullakaan kaavarunkotyön vaihetta? Päinvastoin, ihailin Isosuon vauhtia. Työhän on jo pitkällä vaikkei sitä kukaan ole vielä kilpailuttanut tai päättänyt tilata…

    Hämeenlinnassa nyt on jo tottunut siihen, että asiakirjoja päätyy pyytämään ainakin kahdesta syystä: tietty nähdäkseen mitä niissä lukee, mutta myös nähdäkseen onko niitä edes olemassa.

    YHLA 15.5.2012 § 73 päätösesityksen teki tilaajajohtaja Päivi Saloranta: ”Yhdyskuntalautakunta päättää, että Kaurialan elinkeino- ja teollisuusalueelle laaditaan maankäytön tulevaisuutta kuvaava kaavarunkosuunnitelma ja suunnittelutyö kilpailutetaan ulkopuolisella asiantuntijalla.”

    Siten oli luonnollista, että pyysin asiakirjoja häneltä. Tilaajajohtaja on ollut tekemässä päätöksiä ainakin vielä syyskuussa. Minun ei ehkä tarvitse olla selvillä sairaslomistaan ennen sähköpostikysymyksen lähettämistä.

    Lisäksi asiakirjapyynnön jakelulistalla olivat hallintopäällikkö ja -sihteeri (molempien spostista tuli automaattivastaus lomalla olosta), sekä apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo.

    YHLA:n päätös tarkoitti sellaisen prosessin käynnistämistä, jossa:
    a) valitaan ulkopuolinen asiantuntija kilpailuttamaan kaavarungon suunnittelutyö
    b) valitaan kilpailutuksen perusteella kaavarungon suunnittelija.

    Uteliaisuuteni papereihin perustui siihen, että kummastakaan em. valinnasta ei ole jälkeäkään: YHLA:lle ei ainakaan pöytäkirjojen mukaan ole toimitettu asiaa koskevia virkamiesten päätöksiä. Ei tilaajajohtajan, ei tilaajapäälliköiden päätöksiä. Meillähän hallintosäännön uudistuksella luovutettiin päätösvaltaa tilaajaorganisaatiolle perustuen juuri heidän lautakuntaan nähden ylivertaiseen hankinnan ja hankintalain osaamiseensa.

    Siksi oli hämmentävää lukea Isosuon kommentti Pöyryn kaavarunkotyön vaiheesta.

  10. avatar Leo Leppänen sanoo:

    Ulkomaiset rahoittajat käyttävät näin isoissa hankkeissa avustajinaan suomalaisia asianajotoimistoja ja muita asiantuntijatahoja. Olisikohan po. tapauksessa sopiva toimisto pestattu Hämeenlinnasta? Valtuustossa istuu nimekäs asianajaja. Ehkä suomalainen avustajataho on neuvonut amerikkalaista investoria asettamaan Kaurialan kaavoituksen Kirstulan autokolossin rahoituksen reunaehdoksi? Toki apulaiskaupunginjohta Juha Isosuokin on voinut vinkata tietoisesti tai huomaamattaan asiasta investorin edustajalle.

  11. avatar Aarno Järvinen sanoo:

    Haisee pahalta
    Jossakin vaiheessa puhuttiin liitosraiteen mahdollisuudesta,jolloin mieleeni tuli oiva idea -nimetään hanke uudestaan ”Trafic Car Center”. Tämä hahmotelma mahdollistaisi kaikenlaisen liikkumiseen ja liikenteeseen viittaavan liiketoiminnan kyseisessä kolossissa. Samantien Hanssin Jukkafriikkinä välähti että sinnehän se jolloin se ihmisten liikkumisvirta suattais totteutua. Muttamutta,nykyään ehdotan uutta nimeä FCC eli Fanny Car Center.
    Aarno Järvinen,uusi,numero kuusi

  12. avatar Seppo Mäkinen sanoo:

    Mahtaako ehdokas Järvinen tavoitella hankkeelle ”serious” transport center statusta vai funny trafficking vai vallan Fanny’s trafficking keskusta? Viimeisin lienee tuottoisinta, vaikkakin riskialtteinta ja laitonta bisnestä.

    Äänestäjä ja veronmaksaja Seppo Mäkinen

  13. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Eikös se riitä jotta se huoratalo kunnostetaan Lammin Ronniin, siellähän on uusilla omistajilla salainen liiketoimintasuunnitelma ja epämääräinen lupaus 100 työpaikasta.
    Rakentajat/remontoijat tullee Virosta tai Puolasta Hyvinvoitikeskuksen pyörittäjät Venäjältä ja ko ”duunarit” Romanista tai Ukrainasta. Viron tytöt voi olla liian kalliita heille.
    Pääasia kumminkin on jottei mitään ”veroeuroja” jätetä Hämeenlinnalle tai ylipäänsä Suomeen.
    Voin lyödä vetoa perinteisestä kossupullosta jotta tämä visio on lähenpänä kuin se mitä Hämeensanomat hössöttää Hyvivoitikeskuksesta matkailu, lomailu yms ideoineen.
    Tyypillinen esimerkki jossa yhteistä omaisuutta lahjoitetaan ”huijareille”.

    • avatar FaktaaM sanoo:

      Olin heti alkuun jyrästi vastaan, että Ok- talon hinnalla myydään noinkin mittavaa aluetta järven rannalta ja niinpä lähetin Iisakille sp- postia, jossa pyysin häntä huomioimaan seikkoja, jotka olivat Isosuon esitykssä pahoin pielessä. Samana päivänä kun lähetin sp- postia demarit panivatkin asian uudelleen harkintaan.
      Ehdotin Iisakille mm. 5- vuoden aikaa, ennen kuin koko alue myydään ja työllisyys oli siinä ensi sijassa. Näin myös myöhemmin sovittiin. Ostajan kannalta kauppa huononi oleellisesti, eikä siitä tullut sentään suoraa lahjoitusta alihinnan muodossa. Ostajataho oli tässä kaupassa ok ja oma rahoitus kunnossa, toisin kuin SCC:n puuhamiehillä. Halvalla alue ja rakennukset menivät vieläkin, mutta toivotaan, että ostajien puheet ja sitomukset pitävät ja rahaa tulee kaupungille sitä kautta.

  14. avatar Aarno Järvinen sanoo:

    Massiivista ja kiehtovaa
    Kun katsoo juutuupin videot niin alkaapa kohta vastausko heikentyä-valitettavasti. Klikkauksella USA/SUNNY CAR CENTER löytyy tietoutta.. monen videon voimalla. Jaoin kaksi naamakirjaan.Toisen Hannu Kaskela jo ilmoitti jakaneensa edelleen. Äskeisessä jaossa leikataan jo nauha.
    Aarno Järvinen,persu uusi,numero kuusi

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Huomenta Aarno,

      Youtube’sta löytyvät seitsemän videota eivät ole tietoutta, vaan ne samat vanhat puffit jotka ovat olleet siellä suuresta alkupamauksesta asti. Mitään uutta siellä ei ole, vaan Kiesin ja Sollamon sen alkuvaiheen pullistelua, kun kerroksiakin oli vielä kahdeksan. Tällä hetkellä menossa lienevät vähintään kolmannet, mahdollisesti neljännet arkkitehtikuvat – sillä tavalla SCC toki on jo luonut merkittävän määrän suomalaista työtä.

      Jos SCC:ssä on nyt uusi oikeasti uusi vaihe päällä, niin Youtube’ssa siitä ei kerrota.

      • avatar FaktaaM sanoo:

        Onko pääkirjoittajakin aivopesun uhri? Valtiovallan edustajia on kusetettu ympäri Suomen oikein urakalla, joten heihin ei voi luottaa yhtään enempää, sillä Häkämies hoiteli kaverilleen ja saman kaupungin hyvälle veljelle miljoonien avustukset , kun kaveri huomasi, että iso tehdas lopettaa Kemijärvellä ja työttömiä tulee kaupunkiin uhkaavan paljon.
        Kun saadut miljoonat oli keploteltu eri keinoin omistajien taskuihin, niin sinne suurilla lupauksilla palkatut duunarit saivat kenkää ja nyt venkuloitten toimet ovat poliisien rikostutkinnassa. SCC:n puuhamiesten toimet ovat ainakin alussa kuin kopio Kemijärven tapahtumista. Omaa rahaa ei ole kuin nimeksi, mutta muiden rahoja kalastellaan ja lupaillaan mitä sattuu. Kustannukset sen kun nousevat, mutta pytinki on kohta varmaan maan tasalla, luvattuun kerrosmäärään nähden.

      • avatar Aarno Järvinen sanoo:

        Tere Ilkka
        Nämä ovat ”tietoja”(anteeksi,lainausmerkit unohtui) joita ihmiset ovat ihmetelleet.Jos nää olis tosi hommaa niin ”järkevät päättäjät” olisivast niitä jo esitelleet isoilla skriineillä sano
        Aarno Järvinen,persu uusi,numero kuusi.
        Post scriptum: viälä vajaa viikko ja sitten ratkee !!

  15. avatar Lulu Riikonen sanoo:

    Iltaa,

    Kari Ilkkalan edellä esittämät havainnot pitävät paikkansa. Kaurialan kaavarunkotyön kilpailuttamisesta ja tilaamisesta ei löydy päätöksiä.

    Nyt myös HäSan nettilehti on herännyt ja uutisoi seuraavasti:
    ”Kaurialan kaavarunkoa vasta kilpailutetaan”.

    Valtuuston puheenjohtaja kirjoitti kuitenkin edellä 20.10. seuraavaa:
    ”Isosuo selvitti ennen viime viikon infoa tilaajapäällikkö Aimo Huhdanmäeltä, missä vaiheessa työ etenee. Sain heidän välisensä sähköpostikirjeenvaihdon. Isosuo ei puhunut reikiä päähänsä tiedotustilaisuudessa. Pöyry on käynnistänyt työn, ja se on siinä vaiheessa kuin apulaiskaupunginjohtaja kuvasi.”

    Valtuuston puheenjohtaja väitti että Ilkkala hämmentää väitteillään.
    Hämmentäjä on kyllä nyt jossain muualla.

    Lulu

    • avatar iisakki sanoo:

      Iltaa Lulu,

      en minä ole sanonut, etteivätkö Ilkkalan tämänkertaiset havainnot pitäisi paikkaansa. Kehuin, kuinka hän osaa kerta kerran jälkeen hämmentää kaupungin organisaation solmuun ja näyttämään äärimmäisen tyhmältä. Mutta eihän se Karin vika ole. Asia on kuitenkin juuri niin kuin kuvasin: Saloranta oli sairauslomalla ja suunnittelupalaverissa kaupunkia edusti hänen alaisensa Huhdanmäki. Palaverin seurauksena Pöyry alkoi työhön. Ilmeisesti virallinen hankintapäätös oli tarkoitus tehdä myöhemmin. Tai jotain. En tiedä vielä, miten delegointi oli hoidettu Salorannan ja Huhdanmäen välillä.

      Isosuo joka tapauksessa sai tämän tiedon Huhdanmäeltä ja kertoi sen eteenpäin. Kun Ilkkala otti Salorantaan yhteyttä, tämä reagoi välittömästi keskeyttämällä Pöyryn pari viikkoa sitten aloittaman työn. Kysymättä mitään Huhdanmäeltä tai Isosuolta, jotka olivat hänen poissa ollessaan hoitaneet asiaa. Käsittämätön juttu, eikä anna lainkaan järkevää kuvaa kaupungin organisaatiosta… En osaa sanoa, mikä on Salorannan syy nöyryyttää kollegoitaan julkisesti. Pelästyikö Ilkkalan yhteydenottoa vai mitä? Ja miksi pelästyi? Mikä Huhdanmäen toiminnassa oli pielessä? Katsotaan nyt, miten asia vielä päättyy… En normaalisti pohtisi tälläisia asioita julkisesti, mutta ei ole normaalia virkamiesten toimintakaan.

      Pääasia olisi kuitenkin saada se kaavarunko etenemään, eikä arpoa, kuka tilaa, kilpailuttaa tai hankkii. Valtuusto teki asiasta linjauksen kaksi vuotta sitten, eikä siis mitään ole tapahtunut tähän päivään mennessä. Voi tosiaan kysyä, missä on valtuuston arvovalta… Tosin eri syistä kuin Katriina alla höperehtii.

      • avatar Kari Ilkkala sanoo:

        Huomenta,

        Vai niin Iisakki, että ”hän osaa kerta kerran jälkeen hämmentää kaupungin organisaation solmuun ja näyttämään äärimmäisen tyhmältä.” Muistaakseni kärsit Suistolla vastaavista tuntemuksista?

        Kuten taannoin tein Vekan mielihyväksi, siteeraan uudelleen Mathijs van Boxsel’ia: ”Tyhmyys on raja, joka jää aina huomaamatta. Voimme vasta jälkeenpäin todeta ylittäneemme sen.”

        Iisakki, kerta kerran jälkeen hämmennät meikäläistä täydellisellä piittaamattomuudellasi keinoista tarkoituksen hyväksi. Vai onko tuntemuksissasi sittenkin perää: ”Mikä Huhdanmäen toiminnassa oli pielessä?” Kuka tässä nöyryyttää, ja ketä? Tilaajohtaja Saloranta oli nimenomaisesti päätättänyt YHLA:lla, että kaavarungon suunnittelutyö kilpailutetaan ulkopuolisella asiantuntijalla. Lue päätös tarkkaan: se edellyttää kahta (2) valintaa: ulkopuolinen asiantuntija laatimaan itse kilpailutusprosessi, ja sitten kaavarunkotyön tekijä kilpailutusprosessin tuloksena.

        Isosuon kommentti tämän aamun HäSa:ssa, että kyse olisi viikon työstä, on surkea hätäpaska.

        Jos kaavarunkotyö on lähtenyt liikkeelle pelkästään jonkin tilaajapäällikkö Huhdanmäen ja Pöyryn välisen suunnittelupalaverin jälkeen, olisi kummankin pitänyt olla tietoisia, että nyt ei toimita kuten pitäisi. Jos toiminta sitten jälkikäteen kerrotaan auki tosiasiallisen päätöksenteon ja lainsäädännön valossa, ei kai ole ihme jos näyttää tyhmältä?

        Vaan veikkaan, että isojen poikien leikissä Huhdanmäki on jäämässä pitelemään kassia. Vai kuka uskoo, että Pöyry ihan sattumalta on SCC:n konsultti, moottoritieliittymää suunnitteleva konsultti, ja yhtäkkiä myös Kaurialan kaavarunkoa laativa konsultti? Huhdanmäki lienee sopeutunut vallitsevaan tahtotilaan… Ihan vaan mielenkiinnosta, kenen toimeksiannosta / rahoilla Pöyry luonnostelee yhteiskunnan infraa eli moottoritien liittymää?

        Hallintosäännön uudistusta perusteltiin sillä, että päätöksenteko pitää siirtää hankinnan ja hankintalain asiantuntijoiden (i.e. tilaajavirkamiesten) käsiin. Homma on lapasissa ja lapaset hukassa. Hallintosäännön mukainen päätöksenteko edellyttäisi vähintään sitä, että lautakunnassa hahmotetaan minkä kokoisesta hankinnasta on kyse, mitä ja missä muodossa ollaan tarkkaan ottaen hankkimassa, ja mikä hankintalain kuvaamista hankintamenettelyistä nyt lähtee liikkeelle.

        • avatar iisakki sanoo:

          No huomenta Kari,

          Luulen, että muiden kuin puhdasoppisimpien opetuslapsiesi mielestä siellä Suistolla taisi tyhmältä näyttää ihan joku muu 🙂

          Jos nyt joku tyhmältä ylipäätään näytti.

          Mutta ihan totta se, että minun mielestäni on tärkeää saada asioita edistymään. Sinulle on tärkeää jarruttaa niitä vedoten pieninpiinkin muotoseikkoihin. Olen sitä mieltä, että virkamiesten tehtävänä on toteuttaa luotamuselinten päätöksiä tarkoituksenmukaisella tavalla. Totta kai heidän täytyy pitää huolta, että se tapahtuu sillä tavalla, että se kestää tarkastelun, myös jälkikäteisen. Se on heidän velvollisuutensa, ja siinä valossa ymmärrän Salorannan toimintaa, jos hän kokee, että Huhdanmäki ei ole noudattanut antamaansa ohjeistusta. Mutta onko sellaista Saloranta antanut?

          Olisin joka tapauksessa odottanut, että nämä kaavarunkopäätökset olisi pantu täytäntöön hieman ripeämmällä tahdilla. En halua puuttua siihen, miten Saloranta on Huhdanmäkeä delegoinut, vai onko ollenkaan – kun en tiedä. Oli miten oli, on tyylitöntä vetää julkisuudessa alaistaan (ja esimiestään) kölin alta ilman, että edes keskustelee näiden kanssa asiasta.

          Minulle on aivan sama, kuka kaavoja piirtelee, kunhan ne ovat kunnollisia. Pöyry on aika luonnollinen valinta, kun on asian kanssa työskennellyt jo Kirstulan tontin suhteen ja tuntee sisällön. Liittymää konsultti tietääkseni piirtää yhtiön piikkiin. Liittymän kustannukset tullaan jakamaan yhtiön ja kaupungin välillä, vaikka aiesopimuksen mukaan tontin ulkopuoliset työt kuuluvatkin kaupungille. Kustannusten jakamisen luulisi tässä katsannossa olevan kaupungin etu?

          • avatar Esa Leskinen sanoo:

            Iisakki, puheistasi saa sellaisen käsityksen, että sinulle yhdyskuntalautakunnan päätökset ovat pelkkää ilmaa. Tölvimisesi Päivi Salorannan suuntaan vaikuttaa myös asiattomalta. Jos YHLA on kaavarungon kilpailuttamisesta päättänyt, niin päätös on kai pistettävä täytäntöön. Sen edellyttäminen ei ole alaisen tai esimiehen vetämistä kölin alta.

    • avatar Aarno Järvinen sanoo:

      Sammoo miältä
      Ollaan tiällä ”Jukolan timon” Kekkurin torpissa sano
      Aarno Järvinen,persu uusi,numero kuusi

  16. avatar katriina ahtiainen sanoo:

    Lulu!

    Surullista luettavaa tästä avoimesta päätöksenteosta
    ja demokratian irvikuvasta Hämeenlinnassa.

    Missä on valtuusto ja valtuuston arvovalta?

    Keksin vastauksen nyt sille, miksi puheenjohtaja Kiemunki istuu
    miljoonabisneksen hallituksessa. Valtuustohan on siellä
    edustettuna yhtenä miehenä. Demokratia toteutuu.

    Kaupunginhallituksen on näin helpompi toimia, kun valtuustoa edustaa
    vain yksi henkilö.
    Tässä syy miksi Kiemunki on uhrautunut SCC:n hallitukseen.

    Ei ole enää mitään kysyttävää ja ihmeteltävää.
    Onneksi vaalit on sunnuntaina.
    Yö laskeutuu Kuralaan.
    Katriina Ahtiainen (ps 22)

    • avatar Aarno Järvinen sanoo:

      Jä män ihan hyvin
      Kaikenlaista hianoo uneksiessa sano
      Arska uusi,numero kuusi

  17. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Valtuuston pj:lla on selvästi nytkin jokin hämy salaliittoteoria meneillään.
    Pientä paniikkia ilmassa, kaupunkilaisten Sateentekijäksi nimeämä Kari Ilkkala ottaa selvää tästäkin proggiksesta.
    Eikö sairaslomalla ollut Saloranta olisi saanut vastata puhe-elimeen tms?
    Saloranta lienee kovassa puristuksessa puun ja kuoren välissä.
    Toivon hänen duuninsa helpottuvan, kun valtuusto vaihtuu.
    Riitta

    • avatar Aarno Järvinen sanoo:

      Minnuu niin
      Hualestuttaa että jaksaaks tää meidän Päivi,toivon sydämestäni jaksamista sano
      Arska uusi,numero kuusi

  18. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Koittakaas kertoa totuus ilman hämmennyksiä sun muita. Iisakki sinulta odotetaan paljon, onko sinussa miestä vastata tekosista, olet valtuuston puheenjohtaja siis sinun pitäisi olla muita hieman fiksumpi!

  19. avatar Jari Ranne sanoo:

    Iisakki, tarkoitatko, että kaupunki on aiesopimuksessa sitoutunut maksamaan moottoritien liittymän ”tontin ulkopuolisina töinä”?

    • avatar iisakki sanoo:

      Terve Jari,

      En. Kaupunki ei ole sitoutunut mihinkään asian suhteen. Mutta pidän aika selvänä, että jos saamme luvat Kirstulan tai Moreenin liittymiin, kaupunki osallistuu kustannuksiin. Moreenin joudumme todennäköisesti maksamaan kokonaan itse. Yhtä lailla kustannamme moottoritien katteen uudet liittymäjärjestelyt.

      • avatar Jari Ranne sanoo:

        Mielenkiintoista. Tuollaisesta mahdollisesta ilmeisen suuresta kaupungin maksettaviksi tulevasta kustannuksesta ei julkisuudessa ole tähän mennessä hiiskuttu sanaakaan, vain tuotu esiin tonttikaupan tuloja.
        Onko tiedotus ollut tuossa kohden oikeanlaisen kokonaiskuvan antavaa kaupungin maksuosuudesta?
        Kuinka suuri osa tonttirahoista karkeasti arvioiden menisi jo pelkästään liittymän kustannuksiin?

        • avatar iisakki sanoo:

          Hyvin vaikeaa sanoa, mikä on liittymän kustannus. Nyt konsultti on piirtänyt useita erilaisia vaihtoehtoja, jotka käydään lävitse elyn, liikenneviraston ja kaupungin palaverissa 2.11.

          Jos liittymän kulut jaetaan fifty-fifty yrityksen ja kaupungin kesken, veronmaksajille jäänee hyvää vielä kahdeksisen miljoonaa. Hankkeessa kyse ei ole kuitenkaan kaupungin kannalta ensisijaisesti tontinmyyntituloista vaan uusista työpaikoista, kuten on koko ajan yritetty tiedottaa. Jos vastineena on 600-800 uutta työpaikkaa, niin moni kunta antaisi tontin vaikka ilmaiseksi. Hattula suunnittelee omaa ramppiaan Merveen, ja ymmärtääkseni kustantaisi sen itse.

          Mielestäni myös Moreenin liittymä on järkevää rakentaa kaupungin rahoituksella, jos vain luvat saadaan. Logistiikka-alue kehittyy erittäin kovalla vauhdilla. Kirstulan liittymä olisi tarpeen myös siksi, että se avaisi selkeän pääsyn rautatien toisella puolella oleville kaupungin maille. Tieratkaisuilla on tärkeää turvata nykyisten yritysten tarpeet, mutta aika mielettömän tärkeää on myös luoda mahdollisuuksia uudelle yritystoiminnalle.

  20. avatar Lulu Riikonen sanoo:

    Terve,

    Odottelen juuri parilta taholta tietoja ”ramppi-ilmiöstämme”.

    Liittymät ja tiejärjestelyt tulee aina toteuttaa turvallisesta ja tarkoituksenmukaisesti. Uudet, liian tiheästi sijaitsevat liittymät vähentävät liikenteen sujuvuutta ja lisäävät onnettomuusriskejä.

    Maakuntakaavan hyväksymisvaiheessa oli se käsitys,että Kirstula pärjäisi ilman sen kummoisempia uusia liikennejärjestelyjä. Nyt tilanne on näköjään muuttunut. Jos tämä olisi ollut tiedossa kaavan hyväksymisvaiheessa, olisi se voinut muuttaa tilannetta.

    Moreenin liittymä on merkitty maakuntakaavassa, mutta ”Ritaramppia” ei. Moreenin osalta ei siis (kuten Iisakkikin totesi) ole luvattu valtion rahoja. Ritarampin valtion rahoitusosuus on todennäköisesti myös nolla. Muitakin toiveita Kanta-Hämeen uusiksi liittymiksi on.

    Eikö eri tahojen pitäisi ensisijaisesti turvata nykyisten yritysten toimintaedellytykset myös liikennejärjestelyin?

    Lulu

  21. avatar Vara-Everstiluutnantti sanoo:

    Sunny Car Centerin asiat etenevät juuri niin järjestyneinä, kuten ne ovat edenneet jo miltei kolme vuotta. Tässä kaavajutussakin asiat ovat menneet niin, että johtaja Ritaluoma on Hämeenlinnan kaupungin rahoilla tilannut Pöyryltä selvityksiä. Ja mitäpä niistä sen kummemmin Hämeenlinnan virkamiehille tiedottamaan, kun kerran autotalon hallituksessa istuva Hämeenlinnan edustaja on autotalolle rahaa Hämeenlinnan kassasta järjestänyt.

    Näinhän se asia on, koska nyt alkaa jo pientä tunnustusta livahtelemaan valtuustojohtajankin huulilta. Tarkoitan tällä sitä, kun valtuustojohtaja on näköjään mennyt lupaamaan Ritaluomalle liittymien teon rahoittamisen? Eli kun kirjoittaa, että ”pidän aika selvänä, että kaupunki osallistuu kustannuksiin”, niin luvattuhan se jo on autotalon hallituksen kokouksessa. Samoin mistä Sunny Car Center olisi saanut mittavat rahat kaikenlaisiin mainostamisiin ja HPK-tukemiseen kuin Hämeenlinnalta ja sen osakeyhtiöiltä. Uusilla valtuuteluilla onkin eräs ensimmäinen homma selvittää, että kuinka paljon valtuustojohtaja, Johtaja ja Johtajan apulainen ovat kauhoneet rahaa Ritaluomalle suoraan kaupungilta ja lisäksi muun muassa Kantolan kiinteistöiltä ja Hämeenlinnan Pysäköinniltä. Näkyvyydestä päätellen summa on jotain miljoonan ja kahden välillä?

    Maanantaina näkyi olleen taas valtuustojohtajan vuoro tehdä Hämeen Sanomien pääkirjoitus. Otsikkona oli ”tunnustusta keskittymälle”. Moottoritien liittymän ovat kuulemma hyväksyneet jo ministeritkin ja hanketta vahvasti tukee myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Jos Niinistö olisi hanketta tukenut edes puolen lauseen verran, niin olisihan se ollut jo ison kuvan kanssa Hämeen Sanomien etusivulla. Joten eiköhän laiteta tuo Niinistö-uutinen niiden muiden Sunny Car-valeiden joukkoon ja siten omaan arvoonsa.

    Muiltakin osin valtuustojohtajan pääkirjoitus oli sitä samaa läsyn-läätä ja potaskaa, mitä tämän hankkeen yhteydessä on koko ajan ollut. Siemensin aurinkopaneelit muuten kuopattiin sitten eilen. Siemens ilmoitti, että sellainen homma on kannattamatonta ja siihen ei enää satsata. Niin että taitavat jäädä ne sähköautotkin lataamatta sillä ilmaisella aurinkoenergialla?

    No eilen sitten Rauno Lahti sai tehdä Hämeen Sanomien alanurkan. Oliko päässyt jonkinlainen lipsahdus käymään, vai oliko ollut Raunon päällystakki ja valvontahenkilö lomalla? Nimittäin Lahtihan kirjoitti Sunny Car Centeristä ihan järkeviä juttuja. Rauno kuvaili hanketta varsin kriittisesti ja käytti kirjoituksessaan useissa kohdin myös sitaatteja, kuten muun muassa ”rahoittajan ehtoja”. Varmaan hän olisi kirjoittanut paljon jyrkemminkin, mutta katsoi tietysti, että etenee vain portaan kerrallaan. Arvatenkin Hämeen Sanomissa olisi halua laittaa Raunolle nyt kovia sanktioita ja rangaistusta, mutta eipä taida enää rohkeus siihen riittää?

    Valtuustojohtaja on pariinkin kertaan vannonut, että Ritaluomasta tulee aivan he-le-vatin rikas tämän hankkeen ansiosta. Olisiko sitten ehkä luvattu esimerkiksi niin, että Ritaluoma ja Kiesi saisivat vaikkapa vuoden tuotot Hämeenlinnan rahastoista? Eli summa voisi olla vaikkapa noin kahdeksan yhdeksän miljoonan euron vahingonkorvaus, kun Hämeenlinna ei voikaan toteuttaa amerikkalaisen sijoittajan ehtoja. Eli häätää Kaurialan autokauppoja ja rakentaa moottoritielle uutta ramppia vajaat kilometrin päähän edellisestä rampista. Ai niin, lisäksi tietysti hankkeessa mukana olleet apulaisetkin saisivat siitä vaivan palkkaa. Olisiko noin kymmenen prosenttia Ritaluoman ja Kiesin summasta, eli noin hieman vajaat miljoona? Ja kaikki tietysti tulee Hämeenlinnan veronmaksajilta.

    Oletteko muuten jo nähneet elokuvan, joka löytyy seuraavasta linkistä:

    youtube.com/watch?v=dh6Q_ewkrjM

    Ottakaa tuosta kopio, liittäkää osoitekenttään ja eteen vielä se http://www.; pitää laittaa tuo nettilinkki näin, koska blogi-systeemi ei aina hyväksy suoraa nettilinkkiä. Elokuva on tietysti hyvin toteutettu, sillä eihän se muuten olisikaan virtuaalista Sunny Car Centeriä esittelevä juttu. Elokuvan lopussa sitten itse Johtaja leikkaa autotalon avajaisissa nauhan poikki ja toivottaa kaikki 3,5 miljoona vuosittaista asiakasta tervetulleiksi.

    No jos tuo kaikki ei sitten kuitenkaan toteudu, niin tuon elokuvan pohjalta voisi kuitenkin luoda jonkinlaisen virtuaalitodellisuuden. Eli siis hieman samaan tapaan, kuin on toteutettu Habbo Hotellikin. Tässä vain ostettaisiin kuvitteellisesti autoja, käytäisiin virtuaalisesti parturissa ja seurusteltaisiin mielikuvituksessa Kiesin Eskon ja valtuustojohtajan kanssa. Valtuustojohtajan kanssa voisi jutella taloudesta ja kannattavista hankkeista. Eskon kanssa taas voisi jutella oluttuopin ääressä naisjuttuja ja että millaisia yhtäläisyyksiä nopeilla autoilla ja näyttävillä naisilla oikein onkaan?

    • avatar FaktaaM sanoo:

      Kaupunki ei ole ilman eri sopimusta velvollinen korvaamaan SCC:n hepuille euroakaan.
      Heput lähtevät Hämeenlinnasta lopulta entistakin köyhempinä.

  22. avatar katriina ahtiainen sanoo:

    Arvoisa ystävällismielinen Vara-Everstiluutnantti!

    Haluan ilmoittaa Teille, että kannatan lämpöisästi virtuaalista Happo-Hämptonia.
    Tähän Sunny Daysin keissiin myös voisi liittää Engelskarannan 2000 asukkaan akvaariotalot.
    Pelissä voisi mukavasti virtuaalirahalla rakentaa kuntakannattavuusvaihtoehtolaskelmia
    sosioekonomisin perustein.

    Taulukosta voisi poistaa esim. vanhat ja sairaat ja katsoa äyrikertymää.
    Lisäksi lapsukaiset ja työttömät voisi kokonaan poistaa taulukosta.
    Saadulla äyrikertymällä jakaisin veronpalautuksia hyvintoimeentuleville
    kuntalaisille (tuloraja voisi olla 60.000 ekua plussalla).

    Tällöin saisimme Hämptonen muuttovoittoiseksi.

    Haluan kanssanne jatkaa luovaa suunnittelua.
    Kunnioittavasti
    Katriina Ahtiainen (ps22)
    PS Joudun jättämään pelin jo ekan muuttujan kohdalla

  23. avatar Herra47 sanoo:

    Voi hyvää päivää, kaivakaa mylläri esiin jostain oikomaan solmut ain sit okei!

  24. avatar keke sanoo:

    Hämeenlinnan kaupungin talousalueen etu on jos ja kun SCC jää toteutumatta sellaisena kuin se viime aikoina on SCC:n edustajien osalta informoitu. Olen katkerasti kokenut sen miten amerikkalaisen rahoittajan investointi Suomessa voi mennä taloudellisesti täysin metsään ja mietittyäni menneitä niin SCC kuvioissa on juuri niitä piirteitä mitä oli minunkin vetämässäni projektissa jossa takaajat ja ko. kaupunki, jonka alueelle laitosta tehtiin, joutuivat maksamaan miltei kaikki antamansa infran, takuut ja kaiken kukkuraksi ko. laitos ei koskaan valmistunut rahoittajasta johtuen. Edustamani yrityksenkin saatavat rakennuttajalta / amerikkalaiselta rahoittajalta jäivät saamatta suurelta osin ja tappiokin oli siksi seitsemän numeroinen. Uskon, en toivo, että jos SCC toteutuu nykyisen tapaisella konseptilla ja ”aloittelevien” kaupunkimme edustajien sekoilujen jälkeen niin jälleen tulee negatiivista mainetta kaupunkimme asiainhoidosta.

  25. avatar Hiljainen sivustakatsoja sanoo:

    On siitä näköjään jonkunlainen tarjouspyyntö saatu aikaiseksi jollain aikataululla, kun kaupungin nettisivulla vastataan mahdollisten tarjoajien tekemiin kysymyksiin:
    http://www.hameenlinna.fi/Kaavat-ja-rakentaminen/Tiedotteet—Kaavat-ja-rakentaminen/Kaurialan-alueen-kaavarunko-tarjouspyynnon-kysymykset/

Jätä kommentti

css.php