PÖYRYSTYTTÄVÄÄ

Kun pitää silmiänsä auki, niin vastaan tulee kaikenlaista hassua…

Ote KH 28.5.2012 § 24, liittyen SCC:n tonttikauppaan:

”Kustannusvastuu alueen kunnallisteknisistä kustannuksista on aiesopimuksen mukainen. Alueen saavutettavuuden kannalta tärkein kehittämiskohde on maakuntakaavaan merkitty uusi moottoritieliittymä, jonka toteuttamismahdollisuuksista käynnistetään neuvottelut sekä Tiehallinnon että maakuntaliiton kanssa. Tältä osin asia kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimialaan.” Lihavointi allekirjoittaneen.

LEHDISTÖTIEDOTE 17.10.2012 SCC:n verkkosivuilta:

Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuon mukaan projekti on varsin tärkeä kaupungille ja koko alueelle. Kaupunki onkin mukana niin Kaurialan vanhan autokauppa-alueen kaavarungon valmistelussa, kuin neuvotteluissa uuden moottoritieliittymän rakentamiseksi. Molemmat asiat etenevät hyvässä yhteistyössä ja molemmissa asioissa konsulttina toimii Pöyry-yhtiöt. Kaavarunkotyön arvioidaan valmistuvan joulukuussa 2012 ja sen jälkeen jatketaan suoraa asemakaavoitusta, johon liittyy omistajien kuulemisprosessi.” Lihavointi allekirjoittaneen.

Jaa mitä edellisissä nyt niin hassua on?

Maakuntavaltuusto hyväksyi 11.6.2012 Kanta-Hämeen 1. vaihemaakuntakaavan. Ainakaan minulta ei löydy niin tehokasta suurennuslasia, että löytäisin siitä uutta moottoritieliittymää Kirstulaa varten, tai edes yhteystarvemerkintää tai liikennejärjestelyjen kehittämisen kohdealuemerkintää. Vaihekaavassa on vain kaksi yhteystarvemerkintää moottoritielle, Mervessä ja Ryttylässä, joista Merven liittymä on merkitty liikennejärjestelyjen kehittämisen kohdealueeksi.

Joten kysymys kuuluu, mistä maakuntakaavan merkinnästä KH:n pykälän esittelijä, apulaiskaupunginjohtaja Isosuo oikein puhuu?

Hassuus ei lopu tähän.

Valmisteltaessa autokauppakeskuksen vaatimia kaavamuutoksia Kirstulan alueelle, Pöyry laati myös alueellisen liikenneselvityksen Sunny Car Centerin aiheuttaman lisäliikenteen vaikutusten selvittämiseksi.

Dokumentti löytyy osoitteesta http://www.hameenlinna.fi/pages/58709/Autokaupan/Erilliite_2_Liik.pdf

Selvityksen mukaan alueen liikennejärjestelyt riittävät mainiosti autokauppakeskuksen aiheuttaman lisäliikenteen hoitamiseen. Ainoa tarvittava muutos olisi liikennevalot Tiiriöntien ja moottoritien eteläisen rampin risteykseen.

Seuraava kysymys kuuluukin: Mihin tarvitaan uusi moottoritieliittymä?! Sunny Car Centerin liikennevirrat (?!) eivät liittymää Pöyryn selvityksen mukaan tarvitse.

Kun kaupunki on SCC:n uutisoinnin mukaan sentään mukana Kaurialan kaavarungon ja uuden moottoritieliittymän valmistelussa, niin väistämättä herää kysymys, kuka on / on ollut Pöyryn toimeksiantaja kummassakin valmistelutehtävässä?

On suorastaan pöyrystyttävää, että Hämeenlinnan kaupunki alistuu tällaiseen nimettömän investorin nimissä tapahtuvaan kyykytykseen.

 

 

18 kommenttia artikkeliin “PÖYRYSTYTTÄVÄÄ”
  1. avatar keke sanoo:

    Kiitos jälleen Kari Ilkkala !
    Hämeenlinna tarvitsee juuri sinunlaisiasi, asioihin syventyjiä, kaupungin ”eliitin” kyseenalaisten toimien seuraajia ja esille tuojia jotta kaupunkimme saataisiin, uusin eväin, terveelle ja rehelliselle kasvu uralle, ilman kaupunkilaisilta salattuja ”venkoiluja”, demokratiaa ja erityisesti avoimmuutta kunnioittaen !

  2. avatar Seppo sanoo:

    Allekirjoitan Keken kommentin.Täysin samaa mieltä.

  3. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Kiitos Kari jälleen asian esillepöyhimisestä.

    Siis tällaista ”paperineroa” Isosuota nyt puuhataan väliaikaiseksi kaupunginjohtajaksi 180 000 euron vuosipalkalla.

    Voi helvetti!

  4. avatar Tapani Silvo sanoo:

    Yhdyn Erkki Strömberg´in mielipiteeseen…ei Isosuota väliaikaiseksikaan!
    Hyi!
    Minkä kuvan tämä omahyväinen ”pösmunkki” antaisi Hämeenlinnasta, jos joissakin tilaisuuksissa vaikka joutuisi esiintymään!
    Tähän tehtävään sopisi hyvin, minun mielestäni, näyttävän komea ja hyvin koulutettu nainen.
    Onhan se niin, että jo yksi lehti-kuvakin voi säteillä harmoniaa lehtiä lukevalle yleisölle… TV:stä sitten puhumattakaan!
    Tapsa

  5. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Varohan Tapsa liikaa kuolaamasta Lulun perään ettei käy kuin Lexalle jotta joutui kommentinsa poisvetämään!
    Määritelmäsi ”hyvin koulutettu” pudottaa Sarin pois mahdolisista ehdokkaista joita tarkoitit. Jäljellehän jää vain Lulu tai jos tukanpituus riittää pelkän sukupuolen merkiksi niin sitten myös Iisakki voi olla mahdollinen jota tarkoitit, heh heh!

  6. avatar Aarno Järvinen sanoo:

    Kyllä niin tekis oikeen komeasti kirota pärskähtää,mutta kun äiti opetti ettei saa.
    Aarno Järvinen

  7. avatar Tapani Silvo sanoo:

    Moi, Erkki! Vaikka tuo edellinen kommenttini olikin kirjoitettu raljeeraavaan sävyyn, niin asian ydin oli kuitenkin vakava.
    Mitä olen näiltäkin sivuilta saanut lukea, ei Isosuo omaa sellaista avointa luonnetta ja nöyrää toisen kuuntelemisen taitoa, jotka ovat edellytyksiä kaupunginjohtajan viranhoidossa. Tärkeitä ominaisuuksia, ajatellen suhteita Hattulaan ja Janakkalaan.
    Hän on jäänne siitä ennen vaaleja vallinneesta kähmintä-mentaliteetista, josta nyt olemme pääsemässä eroon.
    Vaarana on vielä, että valitsemalla Isosuo väliaikaiseksi kaupunginjohtajaksi, haluavat ”hämärän miehet” antaa hänelle mahdollisen ponnahduslaudan toimensa vakinaistamiseksi!

  8. avatar Asukas sanoo:

    No jos osaa lukea niin se moottoritieliittymä on siis kehityshanke kaavaan, turha sitä on vielä linsseillä katsella. Eikä nämä Ilkkalan kirjoituksetkaan ole mitään fiksun miehen avoimia nöyriä mitä vaaditte Isosuolta. Kummallinen suuntaus on hyökätä kaupungin dynaamisen teknisen kehityksen kimppuun kun kuitenkin taloudesta 90% menee yksilöiden, kaupunkilaisten elämän ylläpitoon syntymästä hautaan, jos niissä itsensäorganisoivissa palveluissa saataisiin vähäinenkin säästö yli 400 milj. niihin käytetystä eurosta niin kaupungissa voitaisiin tehdä paljon muitakin asioita yhteiskunnan hyväksi. Eli Väärää sutta jahtaat jos investointeja ja yrityksiä ajat..

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Tervehdys ”Asukas”,

      alkuun kysymys: miksi ihmeessä, pyrittyäsi ja päästyäsi ao. vaikuttajaraadin puheenjohtajaksi, haluat kommentoida nimimerkin suojista? Omalla nimellä kirjoittaminen olisi varmaan paljon vaikuttavampaa…

      Osaan kyllä lukea. Sanoilla on voimaa, ja on melko erikoista puhua KH:n esittelyssä maakuntakaavaan merkitystä liittymästä, jos sitä liittymää ei ole sinne merkitty.

      Lisäksi osaan kysyä ja kuunnella. Kävinkin aiheesta valaisevan puhelinkeskustelun Hämeen Liiton yli-insinööri, suunnittelujohtaja Heikki Pusan kanssa. Seuraavat ilmaisut eivät ole Pusan sanoja, eivätkä välttämättä edusta hänen kantojaan, vaan ovat omaa pohdintaani perustuen paitsi häneltä, myös muista lähteistä saamiini tietoihin.

      Autokauppahanketta on marssitettu päätöksenteosta läpi kuin armeijassa konsanaan: koko ajan on ollut hirveä kiire päästä odottamaan. Asemakaavan valmistelussa tarvittavien selvitysten teko ajoissa ja hyvät suunnittelukäytännöt ohitettiin hankkeen aikatauluun vedoten. Päinvastoin, suunnittelualuetta pyrittiin supistamaan lisäselvitysten ja uusien nähtävilläpitokierrosten välttämiseksi. Kaava hyväksyttiin 20.6.2011. Sen suunnittelun yhteydessä tutkittiin vaihtoehtoisia toimintojen sijoitusratkaisuja sekä katujen ja liittymien linjauksia ja määriä. Kaavaehdotus kävi lausunnolla Hämeen ELY-keskuksella, Uudenmaan ELY-keskuksella, Liikennevirastolla, Museovirastolla, Hämeen liitolla, Kanta-Hämeen pelastuslaitoksella, HS Vedellä, Vattenfall Verkolla, Vattenfall Lämmöllä, Ainacom Oy:llä sekä Hämeenlinnan kaupungin ympäristöasiantuntijalla, Rakennusvalvonnalla ja Yhdyskuntarakenteella. Tuolloin kaavaehdotuksessa ei puhuttu moottoritieliittymästä mitään.

      Ja miksi kaavaehdotuksessa olisikaan puhuttu moottoritieliittymästä mitään, kun Pöyryltä tilattu liikenneselvitys osoittaa olemassa olevien liikennejärjestelyjen riittävän pienin muutoksin mainiosti autokauppakeskuksen aiheuttaman lisäliikenteen hoitamiseen?

      Hämeenlinnan kaupunginhallitus antoi 14.3.2011 lausunnon vaihemaakuntakaavan luonnoksesta, ja vaikka lausunnossa käsiteltiin autokauppakeskuksen aluetta, ei moottoritieliittymän tarpeesta sanottu sanaakaan.

      Sitten Markku Ritaluoma palaa 27 päivän neuvottelumatkaltaan, taskussa ehdollinen sopimus nimettömän investorin kanssa. Sopimus, joka on siis Sunny Car Centerin ja tuon investorin välinen, ja jonka sitovuudesta vastapuolta kohtaan ei ole mitään tietoa. Samantien yhteiskunnan pitäisi loikata kiinni tilaisuuteen ja ohittaa, taas kerran kovalla kiireellä, vuosikymmeniksi tehtävän yhdyskuntasuunnittelun vaiheet.

      Puhut ”Asukas” dynaamisesta teknisestä kehityksestä. Hämeenlinnan kehityksessä on dynamiikkaa kuin lottokoneessa. Ja saman verran suunnitelmallisuutta. Puhutaan investoinneista, mutta rahat lyödään kiinni aina ennen kuin vaikutuksista tai takaisinmaksusta on muuta tietoa kuin vankka usko.

      Nostan taas esille Hämeenlinnan entisen yleiskaavapäällikkö, tekniikan lisensiaatti Jaakko Välimaan lisurissaan käyttämän käsitteen ”kumulatiivinen radikalisoituminen”, jossa suunnitelmat itsessään alkavat perustella olemassaoloaan ja johtaa niiden varaan rakentuvaan jatkosuunnitteluun ilman kosketusta todellisuuteen. Hämeenlinnassa on nähtävissä ainakin kahdenlaista kumulatiivista radikalisoitumista:

      1) Huonoksi osoittautuneiden, mutta vaikutuksiltaan pitkäaikaisten päätösten seurausten kanssa ei osata elää, vaan niitä pyritään paikkaamaan tekemällä uusia suunnitelmia ja ratkaisuja, jotka ilman aiempaa päätöstä olisivat olleet järkeviä, mutta joilta juuri tämä aiempi, paikattavaksi tarkoitettu ratkaisu on jo vienyt taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset onnistua. Huonoa investointia paikataan vielä huonommalla. Hämeenlinnassakin pitäisi perehtyä käsitteeseen ”uponneet kustannukset”.

      2) Uusia suunnitelmia perustetaan aiempien, vielä toteutumattomien suunnitelmien tai toteutuneiden mutta vaikutuksiltaan vielä tuntemattomien ratkaisujen toivottujen vaikutusten varaan. Pahinta on jos nämä suunnittelukerrokset toteutetaan vielä käänteisessä järjestyksessä.

      ”Asukas”, siinä olen samaa mieltä, että viisauden siemen piilee yrityksissä löytää säästöjä 400 M€ menokakusta. Investointien pitäisi tähdätä juuri toiminnan sellaiseen tehostamiseen, jossa investointi saa ennakoitavan ja seurattavan takaisinmaksunsa kustannussäästöistä, koska se on aina varmempaa rahaa kuin lisätulo. Etenkin kun nollakasvun tilanteessa tuo lisätulo on joltakin muulta pois, ja kansantalouden kannalta summa muodostuu investoinnin verran negatiiviseksi.

  9. avatar Tapani Silvo sanoo:

    Moro, ”Asukas”! Vaikka osaankin mielestäni lukea, jäi minulle sanomasi kuitenkin aika harmaaksi!
    Jos Isosuon nimen maininnalla tähtäsit minun käsitykseeni hänestä, niin otan protestisi mielihyvin tililleni Se olin nimittäin minä, joka kuuluttelin ”avoimuutta ja nöyryyttä” valituksi tulevalta väliaikais-kaupunginjohtajalta.
    Ärtyyntymistäsi Ilkkalan tarkkanäköisyydestä en kylläkään voi ymmärtää. Mielestäni hän on mies paikallaan. Toivottavasti jaksaa…
    Terv! Tapsa

  10. avatar Aarno Järvinen sanoo:

    Huomenta kaikki
    Toivokaamme Karilta lisää teräviä kommentteja kaupunkimme pulmista,notkahduksista,hölmöilyista ja vääristä ratkaisuista.
    Aarno Järvinen

  11. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Esitä uudelleen jo aiemmin esittämäni kysymyksen: Kuinka paljon Isosuo saa valehdella?

  12. avatar teknopappa sanoo:

    Vuosisadan ”idea” meidän kaupunginjohdolta että keskitetään autokauppa yhteen paikkaan. Teknopappa on sen huomannut kun olen etsimässä autoa. Autottoman on tällöin helppo saada kuva tarjonnasta yhdellä käynnillä kun kiertää polkupyörälla/kävellen ympäri kaupunkia. Ainoa virhe minkä taas kaupunginjohto tekee on, että siirtää sen etäälle kaupungin keskustasta. Nythän kaupunki on ruvennut kehittämään keskustaa moottoritien katteella ja Engelinrannan kaavoituksella. Teknopappa on sitä mieltä keskustaa pitää kehittää, mutta ei aina veronmaksajien rahoilla !

  13. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Tervehdys Teknopappa!
    Aikansa kun nämä kaupungin bisnesnerot ärsyttävät Kaurialan autokauppiaita,
    saattavat nämä ottaa ”nukkensa” pois leikistä.
    Tuossa Janakkalan puolella on valmis, näppärä alue autokaupalle,
    myös terävät pännät penaalissa elinkeinoasiamiehensä johdolla,
    jotka ymmärtävät vankan, omillaan pyörivän bisneksen päälle.
    Riitta

  14. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Niinpä siinä suattaapi käävvä, kuten Riitta ennakoi!

  15. avatar Jaana Laine sanoo:

    Mielipiteeni nöyrimmin tuon minäkin naapurista Hattulasta tähän ”soppaanne”
    Ei voi kuin hämmästellä aina ja aina uudelleen näitä Hämeenlinnan Kaupungin toimia. Oli asia mikä hyvänsä useimmiten löytyy jotain kähmintää, salailua, asioiden vääristelyä ja jääviysongelmia asioiden suhteen.
    Minun mielipiteelläni ei paljon virkaa ole siellä Hämeenlinnassa sen tiedän. Mutta jos jonkunlaiset suhteet haluatte pitää naapurikuntiinne, niin älkää nyt ihmeessä edes ajatelko Isosuota väliaikaiseksi kaupunginjohtajaksi! Ei tunnu avoimuus ja nöyryys oikein istuvan kyseiseen herraan.
    Kuten Riitta mainitsikin, löytyy näistä naapurikunnistakin hyvää tonttimaata ja erityisesti halua panostaa omillaan pyöriviin yrityksiin. Ja matka tänne Hattulaan SCC:n tonttimaasta on vain ”kivenheiton” päässä!
    Ja mitä tulee näihin teidän ”bisnesneroihin”, kyllä siitä on nerous kaukana.
    Jaana Laine

  16. avatar ErkkiStrömberg sanoo:

    Hyvä Jaana, harvoin , hyvin harvoin saa lukea näiltä palstoilta esittämiäsi viisauksia. Olen todella samaa mieltä kanssasi, ei ole mitään mieltä tehdä Isosuosta väli- tai pitempiaikaista kaupunginjohtajaa.
    Hän on jo tyrinyt siinä määrin jotta potkujen paikka olisi jo nykyisestä pestistäkin paikallaan.
    Vienee aikansa jotta ”petoniperseet” sen saavat päähänsä.
    Mitä pikimmin sen parempi!

Jätä kommentti

css.php