EI OPITA JOS EI EDES OPETELLA

Lasten ollessa alakouluiässä opettaja näytti minulle yli 30-portaista koulun sanallista arvosteluasteikkoa jostain 1800-luvulta. Sen toiseksi alin arvostelu kuului ”Jo opettelee.”

Alin kuului ”Ei opettele.”

Mitä tulee arkkitehtikilpailuihin ja pysäköintiin, tuolla asteikolla Hämeenlinna jää luokalle alimmalla arvosanalla ”Ei opettele”.

Maamerkki?

Ensinnäkin, jollakin Hämeenlinnassa on vakava pienimunaisuusongelma, kun jokaiseen suunnitelmaan tulee sisältyä maamerkki. Ensin Kirstulan 8-kerroksisen autotalon piti tervehtiä pohjoisesta tulijoita, sitten Engelinrannan tornin etelästä tulijoita, nyt Linja-autoasemalle on piirretty 12-kerroksinen fallossymboli. Jatkossa Hämeentietä pitkin pitää voida ihailla Asemanseudun maamerkkiä.

Asemanseudun maamerkki on rautatieasema.

Pysäköinti?

Onko menossa kilpailu, montako kertaa ehtii ampua päähänsä naulapyssyllä?

Varmin tapa sössiä Hämeenlinnan suhteellinen kilpailuasema kasvukäytävällä on aloittaa täältä muualle pendelöivien rahastaminen. En tiedä muuta Helsinki-Tampere -välin taajamaa, joka näin tekisi.

Jatkossa yhä alemman tulotason omaavat joutuvat pendelöimään työn vuoksi. Ammumme itseämme oikeasti päähän jos teemme pendelöinnistä niin kallista, etteivät pendelöimään pystyvät hyvätuloiset muuta tänne, eivätkä täällä jo asuvat keski- ja pienituloiset pääse täältä pois työn perään. Ainoa oikea ratkaisu on mahdollisimman edullisesti toteutettu maantasopaikoitus, joka on käyttäjille ilmainen.

9 kommenttia artikkeliin “EI OPITA JOS EI EDES OPETELLA”
  1. avatar Seppo Mäkinen sanoo:

    Hei!

    Kiitos osuvasta analyysistä. Näen tässä tarpeen saada täytettyä kaupungin parkkitalot, jotka nyt ovat vajaakäytössä, eivätkä tuota rahaa kaupungin yhtiölle eikä myöskään siten bonuksia johtajille.

    Tämä tarkoittaa jatkossa, että aseman lähiseudun katujen varret ja tontit ovat täynnä pysäköiviä autoja, sallituilla paikoilla ja kiellletyillä alueilla. Kai sitten tällä parkkihallitulorahoituksella palkataan lisää parkkivalvojia sakottamaan väärin pysäköijiä?

    Kukahan rahoittaa ja maksaa suunnitellut asemanseudun maksulliset pysäköintialueet? Pelkään, että osaamattomuutta tai tuottamuksellisesti käydään kuntalaisten veronmaksajien kukkarolla.

    pendelöijä Seppo Mäkinen

  2. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Moro Kari!
    Yhteinen on huolemme.
    Asumisen kaavoitus pitää olla etunojassa, mutta kestävätkö markkinat rakentamisen? Suomen jokaisessa kaupungissa kaavoitetaan laajoja alueita asumiselle, ja kohta meille käy espanjalaisittain: vaikka maa on iso ja väkeä paljon, heille jäi yli miljoona uutta tai rakenteilla olevaa asuntoa käsiin. Urakoitsijat kaatuivat, ja pankkeja piti tukea.
    Ilmainen pysäköinti olisi muutaman millin piristysruiske yritystoiminnalle keskikaupungilla. Autot kuljettavat lompakoita. Asiaa voisi kokeilla lomauttamalla parkkiyhtiön väki muutamaksi kuukaudeksi ilmaisen pysäköinnin ajaksi. Nähtäisiin, mikä on parkkitarve ja kapasiteetti.
    Torin voisi aivan hyvin ruuduttaa parkkipaikoiksi ja siirtää markkinat alatorille tai Reskalle.
    Asemanseutu tarvitsee lisää ilmaista parkkitilaa.
    Terveisin Hessu K.

    • avatar Seppo sanoo:

      Loistava idea,kertakaikkiaaan! Heti vaan toimeksi, että ehtii vaikuttaa joulukauppaan ja jatkukoon kokeeksi kesään asti tai vaikka kokonaisen vuoden. Saadaan hyvää tietoa ja kokemusta hankalia ja kauaskantoisia päätöksiä varten. Tässä taas kerran nähdään,että hyviä ideoita tulee useimmin ”ympyrän” ulkopuolelta!

  3. avatar Matti sanoo:

    http://www.youtube.com/watch?v=AxxL3MtIIe4

    Mallia kaupunkisuunnitteluun? Mahdollisesti Hämeenlinnan malli?

    • avatar Seppo sanoo:

      Aivan Hmln malli; kaupunkisuunnitteluvideo on kuin suoraan Hämeenlinnan suurista suunnitelmista tehty! Kohteet ovat vaan aikain saatossa muuttuneet!

  4. avatar riitta.nyqvist sanoo:

    Moro!
    Sitä se aivoja kutistava, pelkokerrointa pyörittävä puoluekuri teettää.
    Kuulemastani ja lukemastani palautteesta päätellen,
    Hämeenlinnan kokouksissa tehdään usein päätöksiä,
    jotka ovat typerämpiä,
    kuin yksikään kokouksen jäsen.
    Nämä paniikkihäiriön aiheuttamat parkki-rokotukset
    ovat vain vahvistaneet imagoamme
    – Hölmölänä.
    Riitta

    • avatar JP sanoo:

      Moikku,

      muistan aikanaan Conan O’Brienin talkshowssa, kun odottelin Suomi-jaksoa ja Tarja-imitointia, hauskan ”If they mated” -sketsin (löytyy skriivaamalla googleen: conan if they mated youtube).
      Siellä ihailtiin kuvitteellisia julkkisten dna-jatkeita.

      Ei kai elämän pidä olla tylsää niin
      sitä tylsyyttä katseltais silmät kii
      silmäni avasin ja Uuden Suomen näin
      youtubea katsomaan jäin

      http://www.youtube.com/watch?v=7bIoj-1p0tY

      Heräsin ½ tuntia myöhemmin, leukaan qwerty stanssautuneena, kahvit sylissä.
      Olin nähnyt tietovuodon HML kaupungin web-palavelusta. Valstuuston videotaltiointi-laitteisiin oli jäänyt rec päälle, kaupunginhallituksen kokouksen ajaksi.

      Olinko nähnyt If they mated Kiemunki-Hassisen, linkin videon nähneet arvioikoon visuaalisen ja informatiiviset evidenssit?

      Tekstiini lainasin arvostamiani vaikuttajia

  5. avatar JP sanoo:

    No niin, Hämeenlinnaan ei saada pystyyn aurinkoista autokeskusta, mutta parkkitaloja nousee, kuin ”sieniä sateella”? Hiljan kaupungin pysäköinti-isät ajattivat graniittipaaseja kasarminkadun pienelle hiekka-alalle, estääkseen ilmaisen pysäköinnin. Taisi päästä ilkivalta-uutisena lehteen, kun joku raahasi kiviset possut lyhyeksi toviksi pois? Ainakin ihmiset kirosivat ja kirjoittivat somessa, miksi kaupungin virkamiehet tekevät kiusaa kaupunkilaisille. Paikkahan oli jopa liikennemerkein merkitty pysäköintialueeksi, kunnes tyhjyyttä ammottaviin parkkitaloihin haluttiin pakottaa maksavat asiakkaat, estämällä ilmainen pysäköinti kaupungissa. Linkin takana kuva ko. parkkialueesta, ennen sen käytön estämistä.

    https://www.google.fi/maps/@60.9995349,24.4587547,3a,75y,214.5h,86.93t/data=!3m4!1e1!3m2!1ska3TChmZSim1-fpnOPl7tA!2e0

    Kaupunginvaltuutettu Kari Ilkkala, koska aiheen blogi on sinun ja toisaalta KV- ja KH pj:t vaikenevat aina, kiusallisten kysymysten kohdalla, kysynkin siin sinulta:
    Miksi Rinkelinmäen seutu on ilmaista pysäköintialuetta kadunvarsineen ja hiekkakenttineen? HPK:n palkatulla henkilöstöllä on jopa heille nimellä varatut pysäköintiruudut, lähimpänä jäähallin sisäänkäyntiä.
    Pysähdypä miettimään, Raution käännellessä kiviä ja kantoja, ”Mistä löytyisi säästettävää ja toisaalta lisätuloja kaupungille”, on Liigakiekon yleisö ja lätkäharrastajat pysäköinnin kustannuksista vapaita.
    Muistan, kuinka kaupungin ”parkki-pete”, liekö joku Kulmala julisti lehdessä, että ilmaista pysäköintiä ei ole, ”joku maksaa aina”, hiekoituksen, aurauksen, asfaltoinnin, tiemaalaukset, liikennemerkit jne. Vaan jääkiekkoväki ei maksa.

    Jokaisen pendelöijän puolesta olen vihainen, miksi Hämeenlinnaan veronsa kantava henkilö joutuisi maksamaan kalliiden junalippujen lisäksi vielä pysäköinnistä rautatieaseman tuntumaan? Moisella älyttömyydellä ei taida Hämeenlinna saada juuri uusia asukkaita enää?

    Kok-dem työ alkaa kantaa Hämeenlinnassa hedelmää, YLE Häme uutisoi tänään: ” Kanta-Häme ei enää ime väkeä – miinukselle mentiin viimeksi vuonna 1998”.
    Ei ime ei, ja jos pendelöinti tehdään vielä liian kalliiksi, HHT-akselilla ei Hämeenlinna ratsasta jatkossakaan. Oliko VR viisas, kun ennakolta ajatti pendolinot Hämeenlinnan ohi pysähtymättä? HHT-akseli on siis Helsinki-Hyvinkää-Tampere kasvukäytävä.

    ”Sanokaa mun sanoneen”, jääkiekkoon ei kok-dem koske. Uskaltaako muutkaan?

    Rinkelinmäen alue kärsii viikottain pysäköintihäiriöistä ja liikenneruuhkista, arvelen, että se haittaa myös alueen asukkaita. Ovat ehkä tottuneet siihen.

    Kaupunki voisi ulosmitata liigapeli-iltojen osalta jatkuvaa, varmaa tuloa, mutta aihe on tabu. Pelissä käyville, summat olisivat mitättömiä, mutta asiasta ei uskalleta edes julkisesti keskustella. Katsotaan, uskaltaako edes Ilkkala? Olisipa mehukas asetelma, kun Ilkkala esitäisi ja kok-dem vastustaisi!

    Silmäilin hieman, miten HPK-pelien autoilla liikkuva yleisö voisi vaikuttaa kaupungin saamiin pysäköintimaksutuloihin. Eikö olisi kohtuus, että jos viitenä päivänä viikossa, elantonsa ansaitseva ihminen joutuu maksamaan pysäköintimaksuja, päästäkseen töihin, voisi samaa vaatia ”kerran viikossa” itseään viihdyttävältä lätkäfanilta?

    ”Kaikki mukaan vaikuttamaan”, tässä yksi ehdotus:
    (lähteet: sm-liigan verkkosivut, sm-liigan tilastovastaava, Hämeenlinnan kaupungin verkkosivut ja kaupungin pysäköintiyhtiön verkkosivut. Luvut on laskettu faktisista tiedoista ja arvioitu merkittävästi alakanttiin, todellisten summien ollessa suurempia)

    Tänä kautena toteutuneen ja siitä lasketun keskiarvon mukaan HPK:n kotipelejä käy Rinkelinmäen ritariareenalla katsomassa tänä vuonna, pelkän runkosarjan aikana 102 535 katsojaa. Jos katsojista puolet (½) tulisi paikalle autolla ja joka autossa olisi keskimäärin 2 henkilöä, kilahtaisi maksullisella pysäköinnillä kaupungin kassaan 123 041 euroa vuodessa. Ja, jos 1% pysäköijistä saisi kauden runkosarjavaiheen aikana pysäköintivirhemaksun, kilisisi kaupungin kassaan 11 535 euroa vuodessa lisää, siis yhteensä 134 577 euroa vuodessa. Luvut perustuu liigapelin keskimääräiseen 2h 9min kestoon (siirtymiset ennen ja jälkeen pelin a’ 15min, sekä 15 minuutin maksuun ”varman päälle”). Peliä autolla katsomaan tullut maksaisi keskimäärin 3h pysäköinnin, 4.8 euroa, per pysäköijä, per peli. Kahden matkaajan keskiarvolla kustannus olisi 2.4 euroa per ”nenä”, maltillista, maltillista, yhden kerran viikossa.

    Olisin enemmän kuin onnellinen, mikäli tuo summa kanavoitaisi suoraan HPK:lle, joka voisi sen sitten allakoida itsenäisesti, Sari Raution sanoin, mihin parhaaksi näkee, vaikka hänen omaan vaalityöhönsä, kuten nyt tapahtuu. Silloin toteutuisi ”se naatiskelee joka (piip)anee. Nyt lystiä rahoitetaan verovaroin.

    Summille voisi lyödä melkoisen lisäkertoimen, jos Hakio-areenan, ja kaikkien muiden jäähallia ympäröivien ilmaisten parkkialueiden pysäköinti muutettaisiin maksulliseksi. Summat taitaisi kiivetä heittämällä yli miljoonaan, helposti.

    Jos Ilkkala ei ehdi kiireiltään vastaamaan, niin pj:t Kiemunki ja Rautio? Jos työssäkäynnistä kaupunki alkaa pysäköintimaksattaa keskustan lisäksi jatkossa jopa pendelöijiä, niin miksi sirkushuvit ja kiekkoviihde jatkaa ilmaisin pysäköintiä, kun parkkifirman johtaja julisti lehdessänne, että ”ilmaista pysäköintiä ei ole, sen maksaa aina joku”. Miksi työssä käyvä Hassinen parkkeraa etuovelle ilmaiseksi ja muut maksavat?

    Ja Pimulle tiedoksi, kulttuuriväki maksaa pysäköinnistä Verkatehtaalla, niin asfalttiruuduissa, kuin tien toisella puolen, hiekkakentilläkin.

    Lopuksi arvaan, (toivon olevani väärässä), kukaan kolmesta ”haastamastani” ei vastaa?

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Terve JP,

      en käy haastamaan lukujasi, tarkka automäärä ei tässä ole oleellista, vaan periaate. Olen kanssasi samaa mieltä, kyseessä on tapahtuma jonka pysäköinnin tulopontentiaali pitäisi käyttää hyväksi.

      Autoja pysäköidään jääkiekkoyhtiön hallitsemalle alueelle, kaupungin katualueelle sekä varmaan vielä sinne tänne minne ei saisikaan. Olisiko helpoin tapa järjestää pysäköinti vastaava kuin pitäjien markkinoilla: pysäköinnille osoitetaan otteluiltoina alueet, joissa pysäköintiä ohjaavat vaikkapa HPK:n junnut rahastavat pysäköinnistä esim. 4 tai 5 euroa. Rahat menisivät HPK:lle.

      Aluksi HPK voisi tällä rahalla maksella vaikka velkansa jäähalliyhtiölle ja muille velkojilleen.

Jätä kommentti

css.php