KAIKKIEN PYSÄKÖINTIPOPULISTIEN ÄITI

Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto kokoontui maanantaina 12.9.2016. Listalla oli mm. kaupungin strategisten tytäryhtiöiden, kuten Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n kolmannesvuosiraportit.

Vihreiden valtuutettu Kirsi Ojansuu-Kaunisto otti esiin pysäköinnin ongelmat, uhkaahan pysäköintiyhtiötä kassakriisi vuonna 2018. Puheenvuoron voi katsella täältä (klik) ja valitsemalla sieltä kokouksen 2016-09-12 ja edelleen oikeasta reunasta pykälän ► §103 Kaupungin strategisten tytäryhtiöiden kolmannesvuosiraportit.

Ikäänkuin aihe olisi tippunut taivaasta, Ojansuu-Kaunisto kysyi millaisia riskianalyysejä yhtiöstä on tehty, ja onko kaupungilta jäänyt asia hoitamatta riittävällä määrätietoisuudella, parin vuoden päästä on liian myöhäistä, ja voidaanko kriisiä estää.

Hassua, että Pysäköinti Oy:n ongelmat alkoivat nyt kiinnostaa Ojansuu-Kaunistoa, kun ne eivät ole aikaisemmin kiinnostaneet, vaikka ne on maalattu kirjoituksena valtuustosalin seinälle!

Olen puhunut yhtiön mahdottomasta tehtävästä koko valtuustokauden ajan. Käsittääkseni aika selvästi asia tulee selville mm. 7.12.2014 blogikirjoituksessani (klik), jossa totean mm. seuraavaa:

Ollakseen kannattava Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n pitäisi pystyä myymään Kaivoparkkiin ja Keinuparkkiin erittäin paljon kallista lyhytaikaista pysäköintiä. Sitä ei ole tapahtunut eikä tule tapahtumaan. Sen sijaan olemassa olevien pysäköintilaitosten autopaikat käyvät kaupaksi pitkäaikaisen pysäköinnin tarpeisiin. Ongelma on, että pitkäaikaisesta pysäköinnistä saatavilla tuloilla yhtiön talouden tasapainossa pitäminen tulee olemaan erittäin haastavaa, ellei mahdotonta, kun yhtiön lainanlyhennysohjelmat käynnistyvät uudelleen ja progressiivinen poisto-ohjelma etenee (poisto-ohjelma on takapainotteinen).” ja

Keinu- ja Kaivoparkin osalta kaupungin on tunnustettava virheensä. On tyytyminen siihen, että näiden laitosten paikat myydään pitkäaikaiseen ja/tai velvoitepysäköintikäyttöön. Hämeenlinnan Pysäköinti Oy on purettava ja toiminta palautettava kaupungin taseeseen ja toiminnaksi turhien yhtiömuodosta johtuvien kustannusten poistamiseksi.

Konsernijaostossa sovittiin, että myydessään velvoitepaikkoja Pysäköintiyhtiö maksaa paikkaan kohdistuvat lainat pois, koska myöhemmin siihen ei enää ole rahaa. Vaan kuinka kävi? Se selviää 18.5.2015 kirjoittamastani Hämeen Sanomissa julkaistusta mielipidekirjoituksesta, joka löytyy myös tästä (klik). Kirjoitin kaikkien saatavilla olleisiin faktoihin perustuen:

Keskustan pysäköinnistä on valettu elinvoiman kultainen vasikka, jonka palvominen oikeuttaa härskin propagandan levittämisen. Esimerkkinä 29.4. Kaupunkiuutisten ilmoitusliite ”Nyt on pelissä keskustan elinvoima”.

Hämeenlinnan Pysäköinti Oy pyörii muka omillaan ja tuottaa voittoa. Kyse on poistokikkailusta. Lainanlyhennysvapaista huolimatta kassavirta on negatiivinen. Yhtiö selviää vain syömällä rasitepaikkojen myyntituloja, joilla olisi pitänyt lyhentää lainoja. Kaupunki joutuu viimeistään vuonna 2018 pääomittamaan pääosan yhtiön yli 10 miljoonan lainoista.

Näin siis 18.5.2015. Tästä huolimatta yhtiö laati jo tietämänsä Goodmanin aiheuttaman pysäköintitulojen romahduksen päälle suunnitelman, jossa tulot lähtevät villiin nousukiitoon. Budjettivaltuustossa 7.12.2015 yhtiö esitti tämän valheelliseksi tietämänsä taloussuunitelman perusteella valtuustolle lainaohjelman muutosta.

Pidin aiheesta pönttöpuheen, jonka näkee täältä (klik) ja valitsemalla 2015-12-07 kokouksen ja edelleen pykälän ► §161 Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n lainojen uudelleenjärjestely ja takauksen muuttaminen.

Puheesta ei jäänyt epäselväksi miksi yhtiö ajautuu kassakriisiin: lyhytaikaista pysäköintiö yhtiö ei saa, eikä kalliita parkkitaloja saada maksettua pitkäaikaisella pysäköinnillä. Ei vaan saa, vaikka mitä puppua yhtiö valtuustolle esittäisi – lopulta veronmaksajat ne hallit maksavat, eivät pysäköijät. Esitin mm. että valtuusto edellyttää kaupunginhallituksen käynnistävän viipymättä kaupungin pysäköintistrategian ja sen käytännön toteutuksen päivittämisen, huomioiden vähintään:

  1. kilpailukyvyn vaatimat muutokset pysäköinnin määrässä, sijoittelussa, kustannuksissa, hinnoittelussa ja pysäköintimääräyksissä
  2. pysäköintitoiminnan kaikki menot ja tulot konsernitasolla
  3. aiemmin tehtyjen ja tulevien pysäköintiratkaisuiden pääomitustarpeet
  4. vaihtoehtoiset, kustannustehokkaammat tavat organisoida pysäköintitoiminta

Vihreitä ei yhtiön tuleva kassakriisi kiinnostanut.
Äänet muutosesitys 13 (PS + KD) – kh:n esitys 45 (kaikki muut).

Kaupunkiuutiset kirjoitti 14.9.2016 näyttävästi pysäköintiyhtiön pääomituksesta ihan kuin kyseessä olisi uutinen. Samalla sivulla Kaupunkiuutisten päätoimittaja Karppinen kirjoittaa ”Kaupunginvaltuustossa on palattu normaaliin poliittiseen keskusteluun.” Ainoan sisällöllisesti merkittävän puheenvuoron Karppinen leimasikin sitten soraääneksi.

Karppinen syyttää allekirjoittanutta ja Lulu Rannetta salassapidettävien tietojen vuotamisesta hänelle. Sen täytyy olla totta, koska vaikka hän ei muista mitään, hänestä tuntuu, että hän tiesi enemmän kuin muut toimittajat. Juttujensa perusteella Karppinen on nyt rauhassa tietämättä ainakaan enempää kuin muut, mikä sitten varmaan on jokaisen toimittajan tavoitetila.

”You take the blue pill, the story ends. You wake up in your bed and believe whatever you want to believe.” Toivottavasti kaima sininen pilleri maistui ja nyt on hyvä.

 

71 kommenttia artikkeliin “KAIKKIEN PYSÄKÖINTIPOPULISTIEN ÄITI”
  1. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Moro Kari!
    Se on silleen ollut jo useamman vaalikauden ajan,
    että Kirsi Ex-Ojansuuta alkaa suunnattomasti kiinnostaa aina
    vaalikamppailunsa alkumetreillä
    ”tavallisen pienen ihmisen ongelmat,
    nyt näköjään jopa pysäköintiäkin ajatellen.
    ”Tavallinen pieni ihminen” on Kirsin mielikuvitusolento,
    jota hän ei ole koskaan tavannut.
    Riitta

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Minulle Kirsi Ojansuu- Kaunisto on aina ollut pahemman luokan poliittinen tyrkky ja populisti. Kukaan ei voi luonteelleen mitään. perusluonne tulee aina esille .

  2. avatar Lauri Koskue sanoo:

    Hei Kari,
    asia on aivan juuri näin. Ketä varten nämä parkkitalot on rakennettu? Tuollaiset mökit tehdään nopeasti sitten kun on todellinen tarve. Tällaisilla parkkitaloilla ei ole 20 vuoden ennakointitarvetta. Tämä kuviohan lähti etenemään nykyiseen suuntaan, kun paikallislehti teki artikkelin nuorisosta, joka kehui heille tehtyä skeittitaloa(Keinuparkki). Käärmeen pulloon ajaminen saisi jo loppua.
    Tällainen pikku kylä ei tarvitse missään nimessä Pysäköinti Oy:tä ainakaan nykyisellä toimintamallillaan. Joskus viisastkin myöntää erehdykset myös tässä tapauksessa kannattaisi näin tehdä ja lopettaa asukkaiden rahojen tuhlaaminen ja hyväksyä näpertely epäonnistuneeksi. Toki onhan helppoa toisten varoin jatkaa kannattamatonta liiketoimintaa ja olla niin liikemiestä. Koko kylä 2 h kiekkopaikoiksi, eiköhän se toisi pysäköinninvalvojille hieman tuloja kattamaan palkkamenoja, ainakin menopuoli olisi pienempi kuin Pysäköinti Oy:llä. Poikkeuksena 2h paikoille voisi olla asukaspysäköinti katujen varsilla, jos taloyhtillä ei ole osoittaa pysäköintipaikkaa.
    Hyvinkään malli lieneen pysäköinnin suhteen melkoisen toimiva, siellä voisi käväistä mallia ottamamassa.

  3. avatar Walkman sanoo:

    Kaikilla ei riitä aika ja motivaatio tutkia eri lähteitä kaupungin tekemistä ja päätöksistä. On erinomainen asia että sellaisia henkilöitä on olemassa ja levittämässä tietoa kaupunkilaisten asioiden kehittymisestä ja niiden taustoista.
    Kaikki ei pöhinä ei olekaan ihan niin tuloksellista kuin konsulttien (ennaltaohjatut) tutkimustulokset antavat olettaa.

  4. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Katselin tuon linkin valtuustokokouksesta ja sain käsityksen jotta Kirsi ex-Ojansuu oli huolestunut kun kaupunki sallii ilmaisen kiekko-pysäköinnin katujen varsilla ja ei ole riittävän nopsasti niitä laittanut maksulliseksi jotta pysäköintiyhtiö pysyisi pystyssä.

    En tiedä miten totuus on menevätkö samaan pussiin mittarimaksut ja hallipaikkamaksut, mutta lieneekö sillä väliä koska ei niillä maksuilla vaikka olisivat maltaita tämän kaupungin pudjettivajetta paikata.

    Tästä suuresta asiasta ( 13 miljoonaa euroa) ei taas kukaan maininnut mitään.

    Kirsin nyt valittua kirkollinen ura voimme kai yhdessä Kirsin ja Teijan kanssa rukoilla: Hallelujaa synneistä pois, voisko Kirsi meidät viedä pois….

    • avatar Erkki Strömberg sanoo:

      Lainaan tähän Walkmanin kirjoituksen tuosta Karin mainitsemasta blokistaan sen loppukommentin tähden!

      ”Walkman kirjoitti:
      26.5.2015 8.04

      Laskento oli koulussakin aika mukavaa. Omeniakin laskettiin. Kun omenia on 5 kpl niin montako jää Pekalle kun Tiina saa puolet vähemmän kuin Jaakko joka sai kaksi? Lopputulos on aukoton ja todistettu oikeaksi. Omenat eivät lisääntyneet eivätkä vähentyneet. Oli koulussa niitäkin joille tämä ei auennut.
      Päätöksenteon välineenä laskento on verraton väline, parempi kuin uskonto.”

  5. avatar Walkman sanoo:

    Nyt menee aiheesta sivuun mutta menköön. 13 000 000 e hoituu veronkorotuksilla. Kiinteistö- ja kunnallisveron korotusautomaatit ovat päättäjien käytössä. Muita vaihtoehtoja ei ole tarvetta käyttää Hämeenlinnassa. Tämä 13 000 000 euroa on vain n. 220 euroa / Hämeenlinnalaista työssäkävijää ja eläkeläistä kohden vuodessa. Erään muutaman vuoden ikäisen tilaston (tilastokeskus) mukaan työllisten ja eläkeläisten osuus kaupungissa on n. 87,1 % väestöstä joten verotuspohjaa on.

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Minä jo muutama vuosi sitten ehdotin, että nostetaan veroäyriä reilusti, että loppuisi tämä ainainen kitinä korjausveloista ja juustohöyläyksestä. On vain ongelmana, että nykyjohto käyttäisi kertyneet veroeurot ties mihinkä humpuukiin jonka konsultit ehdottavat (vaikka norsupuiston rakentamiseen) Hämeneenlinnan Pysäköinti Oy tulisi hakea konkurssiin ja järjestää pysäköinti muulla järkevällä tavalla. Saman voi kehdä KEHKE Hämeelle, syy tehottomuus ja totaalinen osaamattomuus.

    • avatar Erkki Strömberg sanoo:

      Veronkorotus on jo aloitettu.
      Kiiteistöt kuvataan ja kytätään. Kaikki yli 5 neliömetriä joutuu verolle paitti tietenkin jos olet maanviljelijä.
      Tällä kai saadaan kentien yksi milli lisää pohjattomaan kaivoon.
      Mielenkiintoista olisi kuulla miksi tuo yksi yrittäjäryhmä saa tässäkin nauttia erioikeuksia?
      Osaiskos Kärpänen vastata?

    • avatar Erkki Strömberg sanoo:

      En tarastanut laskelmaasi miten tuohon summaan 220 e per veronmaksaja päädyit.

      Katsoin kohdaltani 2015 veropäätöksen mukaan tuo 220 lisää kunnallisverooni tekisi noin 6,3 % veronkorotuksen kunnalisveroon tilanteessa jos korotus olisi sama kaikille euromääräisenä.

      Olen tavallisen duunarin eläkkeellä, arvelen pienemmällä eläkkeellä olevia olevan aika lailla kun jotkut käyvät kokopäivätyössä eläkettäni pienemmällä palkalla joten kunnallisveron korotuksella joutuisin maksamaan paljon enemmän kun tuon 220 joten korotus olisi varmaankin 10 % luokkaa.

      Jos joku osaa paremmin matematiikkaa kertonee paljonko kunnalisvero % pitää nostaa jos tuo 13 milliä pitäisi kunnalisveron korotuksella hämeenlinnalaisten ensi vuonna maksaa.

      Seuraavan vuoden korotuksethan menisivät sitten parkkihallien velkojen maksuun ja siihen mennessä duo kiemuni-rautio on kyllä uusia haihatuksia keksinyt joten korotuksesta ei koskaan päästäisi pois.

      • avatar Walkman sanoo:

        Tarvitaan 13 000 000 euroa ja asukkaita on n. 67 000 joista 87,1 % käy työssä, joten
        13 000 000 e / (67 000 as x 0,871) = 222,76 euroa / työssä kävijä.

  6. avatar Tapsa sanoo:

    kyllähän se on faktaa, että kiemunki ja Rautio ovat hiissanneet parkkitaloineen,rokkipuistoineen ja palloiluhalleineen Hämeenlinnaa kuilun reunaa kohti jo vuosia ja nyt tämä -13 miljoonaa indikoi tätä tuhon tietä. Tuon valtuuston kokouksen masentavin anti oli Raution puhe ja naureskelu koko parkki-asialle. Uskooko Rautio todellakin itse että parkkitaloja rakentamalla saadaan ihmiset muuttamaan Hämeenlinnaan !!!

  7. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Mitä enemmän tuhlaajapojillemme ja -typyille
    verovaroja jaellaan, sitä älyttömimmiksi hankkeet
    ja utopiat käyvät.
    ”Rukan lumilla” innovoidessa…
    oikeaa ja väärää latua ei ole enää helppo erottaa,
    kun niitä on hiihdelty ristiin, rastiin
    – vuositolkulla.
    ”Hyvin käpertyneen valheen oikaisemiseen
    ei silkka totuus riitä.”
    (Y. Stenius)
    Riitta

  8. avatar Eero sanoo:

    Moni Karin kalkyloima asia alkaa nyt realisoitumaan Hämeenlinnassa. Tiltun Kari olisi lopettanut jo vuosia sitten, mutta silloin periksi ei voitu antaa, vaikka homma on näyttänyt lööperille jo kauan. Tuo 13 miljoonan budjettivajehan on nyt pysyvä tila, jos ja kun Hämeenlinnaan ei uusia yrityksiä ja asukkaita saada. Eikö tämä kiemunkiRautio tajua että ennen heidän valtakauttaan Hämeenlinnaan muutti joka vuosi 500 uutta asukasta, ja nyt heidän toimiensa ansiosta ollaan miinuksella. Ei, eivät he tajua tai ehkä on niin etteivät voi antaa Karille periksi, vaikka reaalimaailmassa oltaisiin kuinka suurissa ongelmissa. Panen toivoni nyt seuraaviin vaaleihin, kun muuta en voi.

  9. avatar Teppo Turja sanoo:

    Siinä määrin pääkköä toimintaa, että pitäisi varmaan vaihtaa strategiaa. Jospa alettaisiin vaatia, että pysäköintiyhtiö laskee liikkeelle kymmenen miljoonan suunnatun osakeannin, jonka kaupunki merkitsee ja lisäksi sisäänajokadut suljetaan rahastusporteilla, joilla peritään vaikkapa kymppi/puomin nosto. Mahdettaisiinko sittenkään huomata, miten pöljää on elinkelvottoman yhtiön tekohengittäminen.

  10. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Moro Teppo!
    Kun ei ole tähänkään saakka huomattu, lukuisista
    huomauttelemisista myös katsomosta
    vuosien saatossa, ”pöljän” menon annetaan ”enemmistön”
    siunauksella jatkua.
    Ko. yhtiö-keissejä visioi porukka, joiden kehittelyt
    eivät reaalimaailmassa olisi edenneet edes ensimmäisen
    tilikauden loppuun.
    Fudut olisivat tulleet jo ensi palaverissa.
    Riitta

  11. avatar Yksi tuoppi vähemmän sanoo:

    Lehdessä näkyy seisovan, jotta HPK haluaa laajentaa kaljan myynnin katsomoon. Tuoppi lienee vitosen nurkilla hinnaltaan. Jos runkosarjan kotipelejä pelataan 30 ja joka 3. katsoja saapuisi autolla, kilisee kaljatuopin arvoisella parkkimaksulla 150 000€ pöhöttämään kaupungin kassaa… Pudotuspeleihin yltäminen vain nostaisi lukuja.
    Laskelmasta viis, mutta Poltinaholla asuu joukko ihmisiä, jotka kokee liiga-kauden aikaisen, kadut ja korttelit täyttävän ilmaispysäköinnin asumisviihtyvyyttä haittaavana.
    Messukeskuksen kyljessä HKI:ssä on maksullinen pysäköintilaitos. Jäähallin yleisöpysäköinti tulisi ratkaista asumista haittaamattomaksi ja saattaa maksulliseksi. Joka pystyy kustantamaan kymmenien eurojen liput ja ravintolaostokset, pystyy kyllä maksamaan 5€ pysäköinninkin

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Kymppi olueen ja 5 euroa pysäköintiin sehän on aivan eri asia. Olut on ”viihdettä”, pysäköinti kulu. Ajoin kerran ajattelemattomuuttani Kaurialan kautta HPK:n pelin aikana, ymmärrän että lähiseudun asukkaille aiheutuu haittaa pelinaikaisesta pysäköinnistä. Mutta eihän sillä väliä, koska HPK on merkittävä imagotekijä kaupungille ja yhteisöllisyyden vahvistaja, kuten Uusi-Kilponen eilisessä HÄSAssa sanoo. Olen vahvasti eri mieltä. On merkityksellistä vain osalle kaupunkilaisista ja lähiseudun faneista. Kas kun ei kukaan paheksu Janakkalalaisten käyntiä Rinkelinmäellä niinkuin paheksutaan käyntiä teatterissa ja Verkatehtaalla.

      • avatar Erkki Strömberg sanoo:

        Miksi pysäköinnistä joutuu maksamaan jos käy teatterissa tai elokuvissa Hämeenlinnassa?
        Miksi jotkut harrastajat saavat etuja joita muille ei anneta?
        Miksi?

        • avatar Yksi tuoppi vähemmän sanoo:

          Hyvä Erkki. Kiemunki ja Rautio on päättänyt että jääkiekko on kaupungin vetovoimatekijä työperäiselle muuttoliikkeelle, kaikkien hämeenlinnalaisten yhteinen harrastus ja viihde.
          Eihän sen parempaa tasa-arvoisuutta ole kuin kaikkien yhteisen intohimon maksuttomuus

          • avatar Erkki Strömberg sanoo:

            Siis tiedämme ketkä ovat jumalamme ja ei meidän pidä pitää muita jumalia….

  12. avatar Yksi tuoppi vähemmän sanoo:

    Aivan, täysin eri asia tosiaan, femman pysäköinti ensinnäkin puolet vähemmän kuin nuo mainitsemasi kympin viihteet. Eikös hallitus ole laittamassa ökyveneitä ja sun muita skoottereita jollekin viihde- tai luxusverolle? Mutta jääkiekkopysäköinti on ja pysyy yleisölle ilmaisena. Joku pysäköinnin maksaa aina. Eikö juuri tällä perusteella keskusta-korttelit pantu maksulliseksi, kun parkki-kellokkaat aloittivat keskustan autioittamisen. Miten on jäähalli-alueen ja Poltinahon pysäköintialueiden ja kadun varsien kunnossapito? Lumiauraukset, lanaamiset, hiekoitukset. Se kuuluisa joku maksaa aina. Varmaan autojen liejuksi polkemia talon edustoja kunnostaa asukkaat?
    Olisiko paikallaan nostaa Poltinahon kiinteistöjen kiinteistöveroja, sillähän voisi kuitata kiekkopysäköinnin.

  13. avatar Eero sanoo:

    Piti nyt oikein katsella tuo 12.9.16 valtuuston kokous kun näyttää siltä että Häsan sepustus asiasta oli suorastaan totuuden vastainen – siis kaikki kielteiset asiat, mitä valtuustossa tuotiin esiin mm. pysäköinti OY:n ja kantolan puiston osalta oli jätetty tarinasta pois. Tämä oli kyllä jopa Häsalta todella häpeällistä.

    Mutta itse kokouksesta siis sen verran että nyt näytti siltä että 13 miljoonan budjettivaje aiotaan vaieta kuoliaaksi kaupunkilaisilta ja tässä lienee yksi syy miksi kokdem halusi Lulunkin vaihtopenkille – kukaan valtuutetuista ei siis maininnut sanallakaan uhkaavasta taloudellisesta katastrofista, saatika että miten noin suuri summa aiotaan paikata. Oliko kokdem pitänyt ryhmyreille ojennuspalaverin, jossa puolueita käkytettiin olemaan hiljaa asiasta? Muuten asiaa on aika vaikea selittää.

  14. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro Eki!
    Kristillisen käsityksen mukaan
    ”Jumala on käsittämätön, salattu ja kätketty – mutta
    silti lähempänä kuin hänen omat ajatuksensa.”
    No, Raatihuoneen lahkoon pätee tuo
    ”käsittämätön” ja
    ”silti lähempänä kuin hänen omat ajatuksensa.”
    Riitta

  15. avatar Yksi tuoppi vähemmän sanoo:

    Erkki ja Eero puhuvat asiaa:
    ”Siis tiedämme ketkä ovat jumalamme ja ei meidän pidä pitää muita jumalia….”
    ”Yksi syy, miksi kokdem halusi Lulunkin vaihtipenkille….”

    Blogeissa on useita kirjoituksia viime kuntavaalien kahta puolta, missä ennakoitiin Kiemungin, Raution, Vekan ja muiden ”veljien” tekevänsä kaikkensa Ilkkalan ja Ranteen kampittamiseksi…. väittämät osui täysin oikeaan.

    Ensi vaalitaistossa panokset vain kovenee. Hullunkurista on, että yhä nuijaa heiluttava Kiemunki taitaa olla edelleen ainoa kunnallispolitiikkaan liittyen, rikoksesta tuomittu… Päätöksestä valittaminen ei poista sitä että viimeinen annettu tuomio oli langettava.

    Koen äänioikeuttani äärimmäisen loukkaavana, että kokdem ”veljet” ajoi Lulun ja Karin vaihtopenkille, vaikka heitä kumpaakaan ole tuomittu kuntapolitiikan osalta, yhtään mistään.

    Koen, että heitä tarvitaan entistä aiempaa enemmän ”väärin sammuttajiksi”, Hämeenlinnan päätöksentekoon.

  16. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Hei kaikki kommentoijat,

    ”Fat lady” ei ole vielä laulanut, enkä puhu nyt vaaleista.

  17. avatar Yksi tuoppi vähemmän sanoo:

    Kari Ilkkalalla on uskomaton kyky käyttää osuvia vertauksia. Monet meistä ei ymmärrä niitä ja jotakuinkin yhtä monet on liian laiskoja niitä selvittämään.
    ”Tuhti täti” -vertaus aukesi minulle tällä kertaa googlaamalla http://www.hs.fi/m/urheilu/a1398051554703
    Mikä parasta, uutinen osui jääkiekkoon

    Hämeenlinna tarvitsee seuraavien vaalien tiimoilta kolme asiaa.
    1. Puolueettoman tiedonvälityksen, mitä nyt ei ole
    2. Kaiken mahdollisen tuen Ilkkalalle ja Ranteelle, jotka likoon lyövinä ajaa kaupunkilaisten etua
    3. Avoimen ja rehellisen selvityksen, mihin Kiemunki-Rautio-Vekka -trion johtama kapungin talouspolitiikka on meidät veronmaksajat ajanut.

  18. avatar Yksi tuoppi vähemmän sanoo:

    …….
    2. Kaiken mahdollisen tuen Ilkkalalle ja Ranteelle, jotka ITSENSÄ likoon lyövinä ajaa kaupunkilaisten etua

  19. avatar Yksi tuoppi vähemmän sanoo:

    Tapsa on tuolla aiempana ketjussa ihan väärässä.

    ”…..kyllähän se on faktaa, että kiemunki ja Rautio ovat hiissanneet parkkitaloineen,rokkipuistoineen ja palloiluhalleineen Hämeenlinnaa kuilun reunaa kohti jo vuosia ja nyt tämä -13 miljoonaa indikoi tätä tuhon tietä. Tuon valtuuston kokouksen masentavin anti oli Raution puhe ja naureskelu koko parkki-asialle. Uskooko Rautio todellakin itse että parkkitaloja rakentamalla saadaan ihmiset muuttamaan Hämeenlinnaan !!!….”

    Höpön löpön Tapsa, Kiemunki nimenomaan julisti että SCC:llä kuitataan heittämällä palloiluhalli-investointi ja sairaalan alijäämät. Ja jos ei parkkihalleilla saada väkilukua ylös, niin sitten kaikkien hämeenlinnalaisten ihailemalla, yhteisellä hoopeekoolla… ja jos ei nuppiluku kasva työperäisellä , niin ainakin asylum-seekkereillä….
    Jotain mustia helvetin portteja Kiemunki julisti Lammille himoittavan…. No nyt alkaa Eurooppa ja Suomikin niistä oireilemaan…
    Toivottavasti se läski matami laulaa asap.

  20. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Kari
    Onko tietoa mitenkä Hämeenlinnan kaupunki tulee toimimaan Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n tekemässä konkurssissa.
    OYL 1 luku 2§, onko kyseisen osakeyhtiön yhtiöjärjestyksessä mitään mainintaa osakkaan taloudellisista velvollisuuksista yhtiössä. Mikäli ei ole, niin mitä tekee Hämeenlinnan Kaupunki? Antaako Hämeenlinnan kaupunki mennä nykyiset parkkihallit konkurssihuutokaupassa eniten tarjoavalle? Mistä kaupunki sitten ottaa parkkitilat?
    Ennen konkurssia tietenkin tulee saneeraus, tai ainakin saneeraushakemus, se sitten päätetään tuomioistuimissa tuleeko saneerausta vai välitön konkurssi.
    Tekstisi mukaan konkurssi on väistämätön, paitsi, jos kaupunki antaa velat anteeksi ja toiminta saa jatkua edelleen samaa rataa. En kylläkään tiedä onko kaupunki noiden velkojen antaja vai joku muu taho.
    Usein moitittavan Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n toimitusjohtajaa. Eikö yhtiöllä ole hallitusta: Hallitus on yhtiössä se, joka luo strategiat ja toimitusjohtaja on pehtoori, tai mahdollisesti renki, joka toimenpanee hallituksen ohjelmat.

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Terve Antti,

      yhtään kaupungin omistamaa yhtiötä ei tulla päästämään konkurssiin, koska kaupunki on antanut niiden kaikkien veloille omavelkaiset takaukset. Tämä vastaa myös kysymykseesi OYL 1 luku 2§ osakkaiden vastuista. Edelleen samasta syystä kaupunkiomisteisten yhtiöiden velkasaneeraus ei ole mahdollista.

      Minun tekstini mukaan konkurssi ei ole väistämätön, vaan vaihtoehtoja ovat:
      a) Kaupunki purkaa yhtiön ja ottaa hallit ja velat omaan taseeseensa. Tämä on oma suosikkini, koska sillä voidaan leikata pysäköintitoiminnasta 100+ tuhatta turhia kuluja. Näin toimien parkkitalobisnes olisi vähiten kassavirtanegatiivinen.
      b) Kaupunki pääomittaa yhtiön, jotta se pystyy hoitamaan velkansa vaikka nettokassavirta on negatiivinen.
      c) Kaupunki ohjaa suuremman osan muista kuin parkkitalojen pysäköintituloista yhtiölle, jolloin se pärjää mutta kaupungin tulopuoli kyykkää vastaavasti.

      Kaikissa kolmessa vaihtoehdossa veronmaksajat maksavat, a) vaihtoehdossa vähiten jos muut olosuhteet pysyvät samoina. Jo rakennettuja parkkitaloja ei niiden tuloilla makseta, se arpa heitettiin silloin kun rakentamisesta päätettiin ja kuokka lyötiin maahan.

      • avatar Kari Ilkkala sanoo:

        Vielä Antille,

        tämä on juuri julkisomisteisten yhtiöiden kirous: niiden velat takaa veronmaksaja, jolloin
        a) rahoittajan vakavaraisuuslaskelmissa (Basel III) luoton riski on nolla, ja
        b) mikä tahansa keitetystä lampaanpäästäkin peräisin oleva idea saa rahaa, koska riski on nolla.

        • avatar Antti Sulonen sanoo:

          Kari
          Ensimmäisessä vastauksessasi a kohta, mistä löytyy nuo 100+ tuhatta turhia kuluja?
          Jatkossa kohta b, tarkoitatko Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n hallitusta?
          Humpuukiahan nämä kuntien yksin omistamat yhtiöt ovat.

          • avatar Kari Ilkkala sanoo:

            100+ tuhatta turhia kuluja:
            Vuonna 2015 toimitusjohtaja sai luontoisetuineen palkkaa 88.968,67 € ja siihen sivukulut ja luontoisetujen (auto) kulut päälle. Tilapalvelut hoitaa homman ilman ylimääräistä toimaria.
            Vuonna 2015 yhtiön hallitukselle maksettiin kokouspalkkioita 7.210,00 €. Pelkkä kuluerä.
            Yhtiöllä on oma taloushallinto ja mm. tilintarkastus, joita ei kaupungin omana toimintana tarvita.

            Jatkon kohta b) en tarkoita yhtiön hallitusta – sillä ei ole yhtään omaa tai edes keitetystä lampaanpäästä peräisin olevaa ideaa. Jos olisi, se olisi antanut toriparkin laskelmien ja nyt viime vuoden taloussuunnitelman ansioista toimarille potkut 15 min. ajalla tyhjentää pöytä.
            Tarkoitan yleisesti, kunnan takauksella rahoituslaitokset rahoittavat aivan – mitä – /&%¤&:nan – tahansa – toimintaa, koska rahoittajan ei tarvitse miettiä pystyykö yhtiö kattamaan tuloillaan toiminta- ja rahoitusmenonsa. Ei tarvitse.

  21. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Moro!
    Kuluista puheenollen…
    Taannoin kommentoin parkkibisnes-guru Kulmalan
    RH:lle antamasta haastattelusta, jossa hän halusi
    oikaista kaupungilla liikkuvia vääriä huhuja.
    Kaupunkilaiset kun luulevat maksavansa mm. hänen
    palkkansa.
    Se oli Kulmalan mielestä ihan väärä luulo.
    Taisin silloinkin ihmetellä, uskooko Kulmala hammaskeijuun,
    joka käy kuittaamassa ko. kulut hänen tyynynsä alle.
    Riitta

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Kulmalan tehtävä pysäköintiyhtiön toimarina on ajaa yhtiön etua. Ei nämä idiootit parkkitalot hänen syytään ole eivätkä hänen päästään peräisin. Siitä olen hänelle armoton, että yhtiön etua ei ajeta esittämällä laskelmia ja suunnitelmia, jotka hän tietää puhtaiksi fantasioiksi.

      • avatar Antti Sulonen sanoo:

        Kari
        Eikös yhtiön toimitusjohtajan tehtävä ole esittää laskelmat nimenomaan yhtiön hallitukselle, muillehan hän voi puhua siloitellummin, kaarrellen ja vähän sinnepäin. Isäntä ei koskaan katso suopein silmin, jos pehtoori ,tai renki puhuu ulkopuolisille negatiiviseen sävyyn isännän (hallituksen) ideoista ja päätöksistä. Ulkopuolisille voi puhua fantasioista, hallituksen (isännän) tehtävä on oikoa perättömät puheet ja fantasiat.
        Hallitukset näissä kuntien yhtiöissä lipsuvat tehtävistään, asia on niin kuin Kari sanoi hallituksen tehtävä oli ja on antaa toimitusjohtajalle 15 min. aikaa luovuttaa yhtiön avaimet ja luottokortit, pöytä jää joka tapauksessa siivoomatta.

        • avatar Antti Sulonen sanoo:

          Jatkoa edelliseen. Mielestäni Pysäköintiyhtiön toimitusjohtaja on oikeassa, jos hän oikoo käsitystä kuka hänen palkkansa maksaa. Palkan maksaja on hänen työnantajansa, joka kyseisessä tapauksessa on Pysäköintiyhtiö. Pysäköintiyhtiö saattaa kerätä pysäköintimaksuina vaikkapa 200 000 euroa, niin tuosta summasta ensisijaisesti on maksettava palkkakulut, joihin myös toimitusjohtajan palkat kuuluvat. Asiakkaat maksavat nuo palkkakulut.
          Se on sitten toinen asia pitääkö yhtiön pystyä muuhunkin kuin toimitusjohtajan hulppeaan palkan maksuun, yleensä pitää. Kunnallisissa yhtiössä näyttää asia olevan toisin.

          • avatar riitta nyqvist sanoo:

            Antti, mikäs taho tämän Pysäköintiyhtiön mahtaa omistaa?
            Riitta

        • avatar Kari Ilkkala sanoo:

          Antti,

          tässä tapauksessa puhun siitä, kun pysäköintiyhtiön toimitusjohtaja puhuu omistajalleen puhtaita satuja, ja omistaja menee sitten ja tekee tyhmiä. Hallituksen vastuusta kanssasi samaa mieltä, mutta kuntaomisteisissa yhtiöissä se on pääsääntöisesti toimari joka vie 100-0 ja kunnallispoliitikoista muodostettu hallitus vikisee.

          Toistan kantani, että julkisomistajan ei tule pitää niin pientä yhtiötä, etteikö sille olisi varaa värvätä pientä mutta toimintakykyistä ja yhtiön toimialan osaavaa ammattihallitusta. Yhtiöjärjestyksen määräyksin hallituksen kokouksiin ja etenkin yhtiökokouksiin voidaan sitten päästää läsnäolo- ja puheoikeudella poliitikkoja, joilla EI ole hallitusvastuuta.

          • avatar Antti Sulonen sanoo:

            Kari
            Olen kanssasi samaa mieltä ei omistajillekaan pidä satuja puhua, jos ei ole sadun aika.
            Tuostakin olen kanssasi samaa mieltä mitä tulee julkisomistajan yhtiön hallitukseen, pätee myös muidenkin kuin yhtiöiden hallituksiin. Esimerkinä Hämeenlinnassakin on vaikkapa menneen SCC:n hallitus, joka sitten vieläpä vastuustaan syyttää toimitusjohtajaa.

            Riitta
            Palkkamenot pitää maksaa ensin, olkoon omistaja kuka tahansa. Eikä niitä osakeyhtiössä makseta omistajien pussista, vaan yhtiön liikevaihdosta. Se on eri asia jääkö omistajalle mitään.

  22. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Huomenta Walkman,

    tilastot laahaa hieman jäljessä, mutta Hämeenlinnan väestöstä on työllisiä äbaut 28.000 (lähde: Kuntaliiton tilastot).

    Kun alueella tulonsaajien määrä pysyy suunnilleen samana, työllisten laskee siinä kun eläkeläisten kasvaa.

    Verotetaan 13 M€ työllisiltä: 13.000.000 € / 28.000 as = 464,29 €/as. Vuosi 2016 hoidettu, check.

    Mitä sitten, kun ensi vuonna menee se kuin tänäkin vuonna, plus taas muutama miljoona?

    • avatar Erkki Strömberg sanoo:

      Paljonko 13 milj euron lisäperiminen kunnallisveron kautta nostaisi veroprosenttia Hämeenlinnas, siis paljonko ns veroäyri olisi?
      Kunnalisveron korotusta ei voida nykylainsäädännöllä hoitaa x euroa per työssäkäyvä. Senhän määrää veroprosentti joka pyörinee noin 20 paikkeilla nykyään.

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Osa meidän talouspinteestä johtuu menojen ylityksestä, isompi osa siitä, että verotulot kyykkäävät.

      Yhteisöveron jakoperuste valtio / kunnat muuttui tänä vuonna, eli se tulovirta on nyt pysyvästi alempi kunnes toisin päätetään.

      Suurempi ongelma on se, että väestön kuntaveron tuottokyky hiipuu. Kun Hämeenlinna on maan kalleimpien asumiskaupunkien joukossa, veronmaksukykyisin eli liikkumiskykyisin väestö alkaa kiertää kaupunkia suunnitelmissaan.

      Suomen keskimääräinen kuntaveroprosentti on 19,87 %, Hämeenlinnan on jo 20,50 %. Kolmentoista miljoonan kattaminen veronkorotuksella nostaisi veroprosentin tuonne lähemmäksi 22 prosenttia. Ei porukat jää tänne verotettaviksi.

      • avatar Antti Sulonen sanoo:

        Se on väärin ettei porukat jää tänne verotettavaksi, koska sama porukka on velan aiheuttanut. Nyt tuolle porukalle pitäisi nostaa vero väliaikaisesti, jotta velka kuittaantuisi eikä jäisi tulevien sukupolvien maksettavaksi.
        Nyt, kun tuo vero nostettaisiin se myös aiheuttaisi sen, että suuri kansanosa ymmärtäisi ja tunnistaisi seuraavissa vaaleissa velasta poliittisesti vastuussa olevat henkilöt.

        • avatar Erkki Strömberg sanoo:

          Käytäntö Hämeenlinnas on vaan ihmeellisempi ja monimutkaisempi kuin järjellinen toiminta.
          Jos toimittaisiin kuin Antti neuvoo paikallinen media kyllä pitäisi huolen jotta kova veronkorotus markkinoitaisiin persujen aikaansaannokseksi ja ei tuottaisi sitä tulosta johon Antti äänestäjien viisastumisella viittaa.
          Äänestäjien keskivertomuistin pituus tuskin yltää kolmeen kuukauteen.

      • avatar Silvon Tapsa sanoo:

        Moi! Numeroista kiinnostuneille; Ruotsin kuntien veroprosentit vuodelta 2016.

        http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Offentlig-ekonomi/Finanser-for-den-kommunala-sektorn/Kommunalskatterna/11849/11856/67873/

        Huomion vuoksi; Suomessa ei tietääkseni ole n.s. ”maakäräjäveroa” (Landstingsskatt)…

        Terv! Tapsa

    • avatar Walkman sanoo:

      Oheisesta linkistä löysin ”dataa” jonka perusteella tein laskelman. Nyt on käynyt niin, että olen ymmärtänyt väärin käsitteen ”työlliset”. Hieman suurelta luku vaikuttikin, mutta uskoin silti, eli itselläkin meni usko ja laskento hieman ristiin. Se ei tarkoitakaan, että he olisivat työssä vaan heillä olisi mahdollisuus olla työssä jos työtä olisi. Samasta linkistä löytyy myös työllistenmäärä, hieman alle 29 000. Karin korjaus aiheellinen mutta laskelman perusteella tosiasia on taas kerran vielä murheellisempi. Sitä se laskento usein on.

      http://tilastokeskus.fi/tup/kunnat/kuntatiedot/109.html

  23. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Murheellisinta asukkaiden kannalta
    pysäköinti-kupletin juonessa on,
    sillä ei ole onnellista loppua.
    Ko. käsiksen kirjoittajille on tärkeintä
    ettei Karin esittämä vaihtoehto,
    a) 13 000 000€ vajeen
    minimointi toteudu.
    Järjellä ei tässä kupletin kulussa ole
    mitään osaa.
    Riitta

  24. avatar Veikko Niemi sanoo:

    Mutta kylläpä oltiin valtuustossa nyt yhtä hymyä, kun kukaan ei ollut enää muistuttamassa talouden kylmistä tosiasioista. Ikäänkuin kukaan valtuutetuista ei olisi kuullutkaan tuosta 13 millin vajeesta. Hämeenlinnan johtavat poliitikot ovat ajaneet kaupungin monin tavoin nyt niin vaikeaan asemaan, ettei minua kyllä juurikaan hymyilytä.

    Nyt ollaan puun ja kuoren välissä niin tiukasti ettei sieltä enää kavuta millään poppaskonsteilla tai kertaerillä. Asukkaita tarvittaisiin lisää maksumiehiksi, mutta veronkorotuksilla entisetkin asukkaat alkavat varmuudella haikailla muualle. Keinovalikoimassa toisena on kunnan oman palvelutuotannon raju kurjistaminen, mutta tässäkin vaihtoehdossa, varsinkin palveluiden suurkuluttajat eli ne kaivatut lapsiperheet kaikkoavat.

    No sitten on nämä sähköyhtiön myynnistä saadut n. 90 miljoonaa. Näillä voitaisiin tilkitä kunnan taloutta muutama vuosi, mutta sen jälkeen ne eivät olisi enää tuottamassa mitään ja taas olisi kylmät housuissa. Kaupungin suorat ja välilliset tuet paikalliselle elinkeinoelämälle ovat Hämeenlinnassa melkoisen muhkeat. Veikkaan että liikutaan muutamassa kymmenessä miljoonassa. Näihin ei taas kosketa, ihan jo poliittisista syistä.

    Samankaltaisessa pattitilanteessa ollaan nyt paitsi keskustan pysäköinnin, mutta myöskin parkkiyhtiön kanssa. Vapaata pysäköintiä ei voida lisätä, koska täysin ylimitoittettuihin parkkihalleihin ei muutenkaan riitä asiakkaita. Kaupunki on ajettu todella tukalaan tilanteeseen äärimmäisen lyhytnäköisellä ja uhkarohkealla pelillä. Jäljellä on ainoastaan huonoja ja todella huonoja vaihtoehtoja, ja näistä tulisi nyt rohjeta valita ne huonot. Ehkä suurin ongelma on nyt se, ettei puoluekentän johtava kaksikko voi myöntää asioiden oikeaa laitaa ja tehdä välttämättömiä valintoja pienemmän pahan mukaisesti.

  25. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Surullisintahan asiassa on, että seuraavat vaalit eivät muuta mitään. Hyväpalkkaisia SCCN:n ja ja Konekranecsin ym yhtiöiden työläisiä ei kiinnosta kuin oman palkkapussin suuruus. Tähän ei kunnallispolitiikka juuri vaikuta, joten äänestetään vanhasta muistista demareita. Jos vero % nyt vähän nousee se ei heitä juuri hetkauta vielä vähemmän siihen johtaneet syyt. Tosin monikaan ei heistä ymmärrä tai heitä ei edes kiinnosta, että kunnan talous on kuralla ja ketkä ovat siihen johtaneet. Kokdem enemmistö saa kaupungin työntekijöiden ja heidän sukulaistensa ääneet laariinsa koska ovat luvanneet, että kunnan töitä ei järkeistetä, eikä muuteta niin, että henkilöstöä jouduttaisiin vähentämään. Kärpänen täneään radiossa haaveili, että Kepu olisi tuleva valtatekijä Kokoomuksen kanssa kunnan johdossa. Mikä pätee valtakunnassa ei päde kunnassa, mistähän moinen haavekuva on muodostunut. Ei muusta kuin, että Kärpänen halajaa Raution ja Kiemungin rinnalle jatkamaan mykymenoa. Marginaalitekijähän kepu tulee olemaan, mutta kun on tarpeeksi notkea ja vallanhaluinen onnistuu mikä vaan. On mitä ilmeisintä, että tulevaisuudessakin tulee vallitsemaan (jopa kasvamaan) nykyinen osaamattomuus ja suuruudenhulluus täällä ”suurkaupungissa”, valitettavasti

  26. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Tarkoitin toki edellisessä SSAB:tä.Entinen Rautaruukki.

  27. avatar Seppo Koskenranta sanoo:

    Monet kaupungin yhtiöt olivat huonossa kunnossa. Kiitosta sai kuitenkin Eteläranta Oy, joka oli pysynyt budjetissaan. Tämähän ei ole mikään ihme, koska sen vuoden 2015 toimintakertomuksen mukaan yhtiössä ei tehty mitään muuta kuin maksettiin toimitusjohtajalle palkkaa ja tehtiin muutama kysely. Tosin tähän lystiin meni 250 000 euroa. Kun Kari Ilkkala laski pysäköintiyhtiön lopetuksesta saatavan 100 000 euroa, niin tämän yhtiön lopetuksesta saataisiin 2,5 kertainen summa. Kun hieman seuraa kaupungissa tapahtuvaa rakentamista on selvää että 2500 ihmiselle suunniteltua Engelinrantaa ei tulla ” koskaan” rakentamaan.

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Terve Seppo,

      kommenttisi on aika lailla linjassa meidän 2016 budjettikäsittelymme kanssa.

      Budjettikäsittelyssä ehdotimme osana laajempaa muutosesitystä, että Engelinrannan edistämiseen keskittyvä Eteläranta Oy olisi lopetettu tarpeettomana kokonaan. Toimitusjohtaja Koskiaho on loistava resurssi, mutta hänen osaamisensa voitaisiin hyödyntää monipuolisemmin ja laajemmin kaupungin maankäytön suunnittelun organisaatiossa. Eteläranta Oy:n lopettaminen ei maistunut, koska sillä on kuulemma niin hyvä hallitus siellä olevien ulkopuolisten asiantuntijoiden ansiosta.

      Engelinrannan rakentuminen tulee olemaan Hämeenlinnalle erittäin kallis projekti. Taloudellisesti onkin järkevämpää keskittyä lähivuosina parempiin kohteisiin, kuten Aseman seutuun. Varttimillin hakkaamiselle vuosi toisensa jälkeen toimitusjohtajan ja yhden työllistetyn Eteläranta -yhtiöön ei ole todellisia perusteita.

      Eteläranta Oy:n 2015 tilinpäätös osoittaa, että yhtiön varat ylittivät velat 195 000 eurolla. Vaikka ne ovat konsernitilin kautta kaupungin käytössä, ei ole perusteltua parkkeerata rahoja miniyhtiön taseeseen saamaan aikaan, kun kaupungin omassa palvelutuotannossa toteutetaan taloudellisesti ja sosiaalisesti erittäin kyseenalaisia toimia.

      Hämeenlinnan väestö ei käytännössä kasva. Tällä väestönkasvulla luksusasunnot eivät lopu meiltä käsiin, eikä Engelinrannalla ole mitään kiirettä. Sen sijaan päivähoidon, varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen moninaiset ongelmat ovat vakava jarru kaupungin kehitykselle, sekä suoranainen uhka lasten, nuorten ja henkilökunnan terveydelle.

      • avatar Antti Sulonen sanoo:

        Erikoisia yhtiötä näyttävät nämä kaupungin yhtiöt olevan. Mikäli tuolla Etelänranta Oy:llä ei ole ollut muuta toimintaa kuin Sepon mainitsemat toiminnat niin kovin kauaa ei se pysty toimitusjohtajalleen palkkaa maksamaan mikäli Karin mainitsema yhtiön varallisuus pitää paikkaansa.
        Mistä tuo yhtiö on varallisuutensa kerännyt, tuskin noilla muutamalla kyselyllä? Tuon yhtiön hallituksessa lienee todelliset asiantuntijat, jos he pystyvät toimitusjohtajan kanssa muutamalla kyselyllä 250 000 euroa vuodessa keräämään.

        • avatar Kari Ilkkala sanoo:

          Antti,

          Eteläranta Oy:n rahat tulevat 100% kaupungilta, sitä tarkoitin kun kirjoitin ettei ole mitään järkeä hakata varttimilliä kaupungin rahaa tuohon yhtiöön joka vuosi.

          • avatar Antti Sulonen sanoo:

            Sikälihän sillä on sitten pysäköintiyhtiöön eroa, että pysäköintiyhtiö saa sentään osan tuloistaan kaupungin veronmaksajien ulkopuolelta.
            Etelänranta Oy:llä ei ilmeisesti sitten ole tulotiliä lainkaan, vaan tukitili.
            Millainen työyhteisöhenki tuossa yhtiössä mahtaa olla, tapahtuuko syrjintää, kiusaamista, tai muuta sellaista. Saattaisi olla työyhteisökonsultille keikan paikka.

          • avatar Kari Ilkkala sanoo:

            Huomenta Antti,

            no nääs tässä tilaaja-tuottaja -mallissa kaupungin ja Eteläranta Oy:n välillä on ns. palvelusopimus, jossa nää niinkö tilaa ja sit nää toiset niinkö tuottaa. Eteläranta Oy:n olemassa olon keskeinen peruste 2016 budjettikeskustelujen perusteella on se, että se on olemassa. Tästä sille maksetaan palvelusopimuksen perusteella 250.000 € vuodessa, jonka yhtiö sitten kirjaa liikevaihdoksi!?

            Yhtiön toimitusjohtaja Kristiina Koskiaho on äärimmäisen fiksu ihminen, enkä usko yhtiön työyhteisöhengessäkään olevan vikaa hänen ja satunnaisen projektityöntekijän välillä. Koskiaho on vain täysin toivottomassa asemassa yhtiöön vangittuna, hänestä olisi kaupungille paaaaaljon enemmän hyötyä ihan omassa organisaatiossa koko kaupungin tarpeisiin vastaamassa.

      • avatar Seppo Koskenranta sanoo:

        Tv-sarjassa ” Kyllä ,herra ministeri” herra ministeri oli silmät pyöreinä ,kun selvisi että ministeriö pyöritti sairaalaa, jossa ei oltu koskaan hoidettu yhtään potilasta. Kansliapäällikkö kertoi hänelle, että se oli ainoa sairaala joka pysyi budjetissa. Hoidosta ei koskaan valitettu,henkilökunta oli tyytyväistä eikä sairaalaan ollut jonoja. Silloin ministerinkin oli pakko myöntää, että tämähän on loistojuttu. Minusta tuntuu että kaupungin johtohenkilöiden asenne Eteläranta Oy kohtaan on samanlainen.Eihän siellä mitään sellaista saada aikaiseksi,joka häiritsisi esimiehiä/naisia. Se pysyy budjetissa. Ainoa työntekijä , toimitusjohtaja, ei voi valittaa huonoista alaisista ( koska niitä ei ole ). Kun kaupungin muista yhtiöistä on jatkuvaa vaivaa ja murhetta, on Eteläranta Oy johtajille kuin raikas kevättuulen henkäys. Ei ihme ,että sen hallitukseenkin on saatu kelpo väkeä. Eiköhän anneta heidän nauttia elämästään. Kai meiltä nyt 250 000 euroa hyvään tarkoitukseen löytyy.

  28. avatar Eero sanoo:

    Ainakin minulle on täysi mysteeri, mitä Eteläranta OY:ssä toimitellaan vuodesta toiseen tuolla vartti millillä, ja mitä lisäarvoa sen toiminnalla kaupunkiin saadaan? Sitten on tämän Käen putiikki, jossa toimii 26 henkilöä. Aika muikea määrä, jos vertailee esim. Tampereen vastaavaa kehitysyhtiötä, jossa henkilökuntaa on 42. Jos asukaslukuun suhteutetaan pitäsi Linnan kehityksen henkilöstö heti puolittaa – niin jos jostain on aloitettava tätä 13 millin railoa kiinni kuromaan.

  29. avatar Matti sanoo:

    On niin paljon kehitettävää. Voisi käyttää nimitystä kehityskaupunki vrt. kehitysmaa.

  30. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Mulle oli totaalinen yllätys (karmea), että Käen puljussa aikaansaa tehottomuutta tollainen porukka. Taitaa mennä aika juoruillessa, Viimeaikoina on myös ollut esillä sairaaloiden hoitajien tehottomuutta. Terveyskeskus ja Keskussairaalan erikosissairaanhoidon osastot ovat kuin eri maailmasta. Ilmeisesti valiot valikoituvat Keskussairaaloihin. Itse kärsin pääterveysaseman osasto 3:lla viime vuonna 3 vrk. Hoitajien naurunremakka kyllä raikui, mutta ei heitä juurikaan näkynyt. Itse pyysin useita kertoja hoitajalta apua pieneen vaivaan, kohta kohta. Se kohta tuli seuraavalla viikolla keskussairaalassa. Lääkäri olisi sopinut keskitysleirille, mutta ei siitä enempää. Kyllä tehostamista on muuallakin.

  31. avatar Walkman sanoo:

    Kehitys ja rakenteet ovat johtavien virkamiesten, poliittiikkojen ja heidän lakeijojensa mielilauseita, Kuka nyt kehitystä voisi vastustaa paitsi joku populisti joka sotkee asioita kyselmällä ikäviä asioita hyvän pöhinän keskellä. Ja rakenteet, niissä riittää kehitettävää. Viimevuosina se on tarkoittanut lisää väkeä byrokratiaan. Onko tyyli muuttunut, en tiedä. Markkinaehtoisesti toimivassa yrityksessä kehitysideat tarkoittivat irtisanomisia. Ei tällä kertaa enempää. Olen kärsinyt masennuksesta eilisestä lähtien kun annoin väärää tietoa kaupunkimme työssä käyvien määrästä. Koitan päästä ylös montusta,

  32. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro Walkman!
    Yritetään olla masentumatta, vaikka aiheita sataa kaatamalla monttuun.
    Mielipidepalstalla nimim. ”Maisteri vaan” pyytää,
    Sari Rautiota suomentamaan kirjoitustaan (HäSa 23.5.)
    Mm. Vaikuttavuusinvestoiminen, tulosperusteinen
    rahoitussopimus, mallinnus taloudellisesta arvosta, laadullisesta
    hyvinvointihyödystä…”
    Tarkoittaisikohan tuo ”vaikuttavuusinvestoiminen” Parkkibisnestämme?
    Ainakin minuun se on tehnyt suuren vaikutuksen.
    Miten 13 millin miinukset ovat menneet ohi hallituksen korvien.
    Meillä, oikeassa bisneksessä olisi tullut kenkää jo pienemmistä
    miinuksista.
    Pyörittelin vuosittain kymmenien miljoonien rahavirtoja.
    Johtoryhmän kokouksissa eivät tappio-selittelyt olisi auttaneet.
    Korjausliikkeet piti tehdä pikavauhtia.
    Riitta

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Riitta on enemmän kuin oikeassa. Kun olin paeritehtaassa töissä siellä oli useampi konelinja (tulosyksikkö). Yksi alkoi ”yskimään”. Ensi vaihdettiin linjanvetäjä ja myyntipäällikkö. Kun tulosta ei saatu paranemaan ja näköpiirissäkään ei ollut muutosta, konelinja päätettiin lopettaa. n 65 työntekijää jouduttiin vähentämään, vaikka pienimmässäkään määrin tilanne ei ollut heidän vikansa vaan erittäin kilpailluiden markkinoiden
      Tääsä on ero yksityisen ja kunnallisen yhtiön välillä. Ketään vastuullista ei vaideta vaikka yhtiö on monopoliasemassa kunnassa. Ei mainitsemassani yksityisen yrityksen tapauksessakaan konserni olisi siihen kaatunut, mutta siellä ei kuitenkaan ole käytettävissä kuin yhtiön varat ei veronmaksajien.

    • avatar Seppo Koskenranta sanoo:

      Kokoomuslaiset pitävät monimerkityksellisistä ilmaisuista ja sanoista. Näitä kun käyttää niin voi aina myöhemmin kertoa kuulijoille, ettei hän sitä tarkoittanut. Kun kokoomuksen ministeri Paula Risikko kävi Maahanmuuttovirastolla, kertoi hän lausunnossaan lehdille ” korostin että tässä asiassa on edettävä laatukylki edellä ” Laatukylki ? Ymmärrän, että hän tarkoitti ettei työn laadusta saa tinkiä mutta mitä se kylki siinä tarkoittaa ? Onko joku joskus kuullut kiirekyljestä. Laadukkaasta kyljestä olen kyllä kuullut lihakaupassa, muttei Risikko nyt tätä voinut tarkoittaa, eihän?

    • avatar Walkman sanoo:

      Tulee mieleen muuan ”hevonpaskabingo” ja -90 luvun liike-elämän tsemppauskoulutuspäivät. Oli siinä tekniikan pojilla ja tytöillä ihmettelemistä kun konsultit puhuivat paripäivää busineksen tekemisestä. Motivoinnin vaikeuden huippu oli erään savolaiskonsultin (aivan helvetin hyvä tyyppi savolaisuudestaan huolimatta, ei siitä johtuen) toteamus: ” Kun asiaa tuntematon teettää haluttomalla henkilöllä tarpeetonta työtä saattaa motivaatio olla hieman kyseenalainen”.

  33. avatar Tapsa sanoo:

    Jos noin niinkun teoriassa ajateltaisiin ettei sairaanhoitopiirin johtaja valitse esimiestään, kiemunkia piirin tiedotuspäällikön virkaan,olisi varmasti kohta myöskin johtajan virka avoinna. Kiemunki kun lemppasi juurikin Juvosen edeltäjän piiristä pihalle. kukaan ei voi vakavalla naamalla väittää että tilanne on mitenkään terveellä pohjalla.

  34. avatar Eero sanoo:

    Häsahan ennakoi jo tilannetta ettei kiemunki voisi tiedotuspäällikkönä enää jatkaa s piirin valtuuston johdossa. Eikö tosiaankaan, veikkaan että kiemunki, tämä omien sanojensa mukaan lähes kaiken puhemies päättää vaan voivansa jatkaa ja sillä sipuli.

  35. avatar Tapsa sanoo:

    No nyt pukkaa uutista taas – 13 miljoonan budjettivajeen lisäksi, kiky nappaa Hämeenlinnan taloudesta ensi vuonna 4 miljoonaa ja väkiluku on vähentynyt jo tämän vuoden puolella 300 hengellä. Eiköhän rakenneta kiemungille vielä toinenkin rokkipuisto muutamalla miljoonalla, niin homma on hanskassa.

  36. avatar riitta Nyqvist sanoo:

    Olet oikeassa Tapsa, on moraalitonta
    antaa helposti pössötettävien
    pitää rahansa..
    Riitta

Jätä kommentti

css.php